Hver tiende ungdom sender SMS til TV

Det er ungdommen som drar opp volumet av tekstmeldinger til debattprogrammer, viser ferske tall.

Én av ti unge har sendt tekstmelding til debattprogrammer på TV, viser en undersøkelse gjennomført av NTNU-forsker Berit Skog.

I februar gjennomførte Berit Skog, som er førsteamanuensis ved NTNU i Trondheim, en undersøkelse blant 486 personer i alderen 15 til 24 år i Oslo og Stavanger.

Noen av funnene avsløer at 10 prosent av ungdommene hadde sendt tekstmelding til debatter på TV.

Prosentvis var det nesten like mange 15-åringer som 24-åringer som hadde sendt melding. Aktiviteten var størst blant 16- og 17-åringene, skriver Aftenposten.

Flere gutter enn jenter, 14 prosent av guttene og 7 prosent av jentene, hadde sendt melding til debattprogrammer på TV. Blant de spurte under 16 år hadde 19 prosent av guttene sendt melding, men bare 3 prosent av jentene hadde gjort det samme.

- Dette kan nok skyldes at temaene som tas opp i debattene, ikke oppleves som like engasjerende av de to kjønn, sier Skog.

De unge blir ikke fristet til å taste meldinger under politiske eller samfunnsaktuelle debatter. 10 prosent hadde sendt melding til debatter, mens 13 prosent hadde vært med på chatting som Svisj og Mess-tv.

TV 2s avstemninger i «Idol» er imidlertid mest pop. 9 prosent av 24-åringene, 27 prosent av 18- og 19-åringene, 24 prosent av 16- og 17-åringene og hele 41 prosent av 15-åringene har klare meninger om hvem som skal eller ikke skal gå videre i «Idol». (©NTB)

Til toppen