Hvorfor du må stole på deg selv - ikke andre

En av de største fallgrubene i aksjemarkedet er å stole blindt på andre med udokumentert track-record. Her gir jeg ti argumenter for dette synet.

Det er ganske paradoksalt hvordan flere "amatører" oppfører seg i aksjemarkedet. Mens mange bruker uker på å bestemme seg for en vaskemaskin til 10.000 kroner, vil de samme personene kjøpe aksjer for hundretusenvis av kroner basert på tips fra totalt ukjente personer. Kan du forvente å gjøre gode penger på denne måten? Neppe. Klarer du det likevel, er det vel mer nærliggende å kalle det flaks.

For at du skal kunne stole på deg selv, trenger du erfaring. Altfor mange har en naiv oppfatning om å bli "rik" ved å spekulere i aksjer. Da er det lett å innkassere gevinsten på forhånd ved å basere seg på "sikre" tips fra innsidere og folk som tilsynelatende har bedre peiling enn deg selv.

Det er fort gjort å glemme at du konkurrerer mot andre i aksjemarkedet. Han som selger aksjer til deg kan være en profesjonell investor/trader og han selger med en oppfatning om at kursen skal ned. I tillegg er det mange meglerhus som handler på egen bok og alle disse er dine konkurrenter.

Her lister jeg opp noen argumenter som tilsier at du må være svært forsiktig med å stole på tips fra ukjente personer/artikler/firma uten track-record. (For all del, det finnes mange seriøse nyhetsbrev og anbefalinger, men gjør research for å bli kjent med deres bakgrunn):

  • Nesten alle har en skjult agenda. Meglerhus trenger positive analyser for å sikre en vellykket emisjon, en forvalter anbefaler salg for å få ned kursen, en investor tipser pressen for å skrive positivt om selskapet han nettopp har investert i og en debattant på et diskusjonsforum prøver å hausse aksjer der han har en posisjon. Kort sagt: Du bør ikke stole på noen, nesten alle har en skjult agenda!
  • Meglerhusene lever av kurtasje og på grunn av dette vil det bestandig være en vesentlig overvekt av kjøpsanbefalinger. En "hold-anbefaling" er i realiteten en salgsanbefaling.
  • Som nevnt i punkt én vil et meglerhus alltid være positiv til en aksje der de har emisjonsoppdrag, til tross for såkalte "kinesiske vegger" mellom corporate- og analyse avdeling.
  • Bare du kjenner deg selv. Det finnes ingen "Gylden Vei", først og fremst fordi markedskursene fastsettes av investorer og tradere som hele tiden reagerer på forskjellige nyheter. Aksjekursen reflekterer hele tiden hva folk tror aksjen er verdt. I aksjemarkedet er det alles kamp mot alle!
  • Hva tåler du av risiko? Hvis du stoler blindt på et "innsidetips" fra en som står revisor nært, har du ingen formening om hva som allerede er diskontert i aksjekursen og når du eventuelt skal ta gevinst eller tap. Husk at du kan være den siste som får kjennskap til det "hete tipset", og da er nyheten allerede diskontert. Du risikerer å kjøpe på topp.
  • Det er vanskelig å vite når du skal selge når du stoler på andre. Når du egentlig ikke vet hvorfor du kjøper en aksje, kan du heller ikke vite når du skal selge. De som kommer med kjøpsanbefalinger, sier aldri når det er på tide å selge.
  • Alle prøver å lure alle. Når en forvalter anbefaler salg av en aksje, kan det like godt være for å prøve å presse kursen ned for å kjøpe den billigere. Igjen må du huske på at dette er alles kamp mot alle!
  • Kjøpsanbefalinger er lettere å selge enn salgsanbefalinger. Orion Analyse sa en gang til Kapital at kundene vil ha kjøpsanbefalinger - ikke salgsanbefalinger.
  • Folk vil ha "action", jf. også punkt åtte. De færreste har tålmodighet til å vente til sjansen byr seg. William O'Neill skriver i boken "How to Make Money in Stocks" at mye av tiden går med til å vente på den rette muligheten. I mellomtiden gjelder det å ikke la seg friste til å foreta handler som ikke er optimale.
  • Hvorfor tror du meglerhusene First, Norse og Orkla inviterer ledelsen i Opticom for å holde presentasjoner for deres kunder? Riktig, det er for å skape kurtasje. I tillegg er de selvfølgelig positive til aksjen, hvis ikke hadde neppe ledelsen kommet på besøk.

Relevante artikler:
Prostitusjon i meglerbransjen
Traderskolen (ti artikler om hvordan du kan bli en bedre trader)
Daytrading (samleartikkel med linker til spennende artikler om hvordan du kan trade)

Til toppen