Kampen om hvem som skal få lage markedsplassen til offentlig sektor spisser seg til. For nå viser det seg at to aktører, Ergo Group/Telenor Bedrift og IBM Norge/Nedit begge er ferdige med et system som tilfredstiller det staten ønsker seg.
Denne situasjonen skyldes at markedsplassen egentlig skulle vært på luften. Men Statskjøp avlyste anbudskonkurransen i november i fjor etter at Telenor og Ergo-Group (tidligere Posten SDS) slo sammen sine tilbud. Forrige fredag offentliggjorde Statskjøp sine nye anbudskrav. Planen er nå at markedsplassen skal være i drift i løpet av våren 2002. Les: Staten klar med plan for enorm markedsplass
Nå viser det seg at begge alliansene gjorde det samme riktige valget da stoppen kom i november i fjor: Sett planene ut i livet og sats på at Statens krav ikke endres noe særlig. Muligheten til å lage og eie det som raskt kan bli Norges største e-handelssystem har fristet begge aktørene tungt. For offentlig sektor, med departementer, etater og kommuner, handler tilsammen for over 200 milliarder kroner i året.
IT-selskapene satset riktig - systemene de har laget mens Statskjøp har tenkt seg om, trenger ikke å endres noe særlig.
På mandag ble det klart at DnB, Telenor, Posten og Accenture (tidligere Andersen Consulting) har sammen laget en Internet-basert løsning for innkjøp. Den nye markedsplassen drives av Atento AS, et felleseid selskap. Atento-systemet er allerede i begrenset bruk i Accenture og skal utover året tas i bruk av alle ansatte i de fire store selskapene. Les: Storallianse klar med markedsplass
Dermed så det ut som IBM plutselig lå dårlig an i kampen om statskontrakten, men nå kan digitoday avsløre at selskapet kanskje leder. 14. desember, etter at Statskjøp hadde avlyst anbudskonkurransen, fortalte IBM at de skulle virkeliggjøre sine planer likevel. Les: Norges største E-handels-prosjekt
Nå forteller IBM og deres partner Nedit at løsningen er klar og at de to første kundene er på plass.
- Vi trenger ikke å lage noen ny løsning. Nedit hadde allerede laget et system for å styre innkjøp og en markedsplass som vi kunne tilpasse. Vi er nå ferdige og starter salget av denne markedsplassen til kommunene, forteller Paul Are Killie, offentlig ansvarlig i IBM Norge, til digitoday.no.
IBM har en stor fordel i salget til offentlige kunder, for de driver datasystemene for mange av kommunene og fylkeskommunene. Killie håper åpenbart på at et antall offentlige kunder skal kunne bidra til en seier - Porsgrunn og Hamar kommune har allerede blitt kunder.
IBM påstår at de bare har brukt noen millioner kroner på å tilpasse Nedit-systemet til Statskjøps krav. Stemmer dette, har IBM spart mye penger, for Ergo-Group-sjef Per Andersen fortalte til digitoday.no at alliansen hans har brukt 100 millioner kroner på utvikling og etablering.
Kampen om markedsplassene og statskontrakten er også en kamp mellom to program-samlinger for elektronisk handel: Oracle 9 og IBMs Websphere. I tillegg har IBM tatt i bruk en innkjøpsløsning IBM Danmark har utviklet.
Nedit lager en markedsplass, men tar seg bare betalt for programvaren de leverer til kundene. Nedit.com har allerede 450 leverandører og 285.000 varer i sine kataloger. Selskapet er ett av mange Internett-selskaper IBM har sponset med billige maskiner, programvare og tjenester. Nedit er eiet av Administrastive Datasystemer, Næringssamkjøp, Møllergruppen og BikBok-gründer Kenneth Sandvold.
Selskapet ble i fjor sommer priset til 38 millioner kroner og i en intern-emisjon i år til 20 millioner kroner. Nedit har 21 ansatte og planlegger breakeven i begynnelsen av 2002, forteller administrerende direktør Johnny Dahl.