IBM bemanner Second Life-kontorene

Den virtuelle verdenen Second Life er i en liten bølgedal omdømmemessig.

Selskapet bak, Linden Labs, har fått mye oppmerksomhet for sin virtuelle verden, blant annet fordi de har åpnet for at de virtuelle beboerne kan kjøpe og selge virtuelle varer og tjenester, for så å veksle den virtuelle valutaen over i vanlige dollar.

Innbyggertallet vokste i rekordfart, og mange bedrifter etablerte egne avdelingskontor.

I det siste har det imidlertid kommet mye kritikk mot at disse virtuelle avdelingskontorene, og de virtuelle butikkene har svært dårlige besøkstall.

Det stopper imidlertid ikke IT-giganten IBM fra å ha kjempetro på fremtiden til Second Life og andre virtuelle 3D-verdener. De har en massiv tilstedeværelse i Second Life, med flere egne virtuelle øyer, og nå forteller selskapet at de trapper opp satsningen.

- Den virkelige grunnen til at vi gjør dette, er fordi vi mener vi er i starten av en massiv endring i hvordan folk bruker internett. Det går fra en flat til en mer egenopplevd erfaring, sier Maggie Blayney, sjef for Global Web Strategi og innovasjon i IBM, til CNet News.

Selskapet ansetter selgere som skal jobbe i Second Life, fra IBMs kontorer i Singapore, Malaysia og Australia. Fra og med torsdag denne uken, vil potensielle kjøpere få muligheten til å vandre rundt i IBMs virtuelle bibliotek og snakke med virtuelle salgsrepresentanter.

På tross av at IBMs senter er en av de største satsningene i Second Life, har senteret bare hatt 10.000 besøkende siden de lanserte. Til sammenligning har IBMs hjemmeside 250 millioner besøkende på sin hjemmeside hvert år.

Til toppen