BEDRIFTSTEKNOLOGI

- IBM har alt som trengs for elektronisk handel

Under åpningen av Agenda 97, IBM Norges store kundekonferanse, utfordret adm. dir. Ole Haaber sine kunder med spørsmålet: Hva venter dere på?

Eirik Rossen
15. apr. 1997 - 17:00

Utfordringen kommer i forkant av en større annonsering som er varslet til i kveld eller i natt norsk tid, fra en tilsvarende konferanse i San Francisco. Da vil IBM kunngjøre fem nye "e-business servers", altså serverprogramvare for elektronisk næringsliv, blant dem Lotus Go!, Lotus Go Pro! og Lotus Domino Mail. De to siste har tilknytning til henholdsvis IBMs database DB2, og til det Store Blå kaller IBM Transaction Services.

http://www.digi.no/img/digi/folk/ole_haaber.jpg align=left width=124 height=170 vspace=5 hspace=5>Utfordringen fra adm. dir. Ole Haaber i IBM Norge (bilde) ble gjentatt av IBMs salgs- og markedsansvarlig for Europa, briten Simon Dyson, som holdt åpningsforedraget på Agenda 97 i IBMs lokaler på Mastemyr utenfor Oslo.

– Vi satser hele IBM på at elektronisk handel skal bli en suksess, understreket Dyson. Han pekte på hvor forandret hele nettverksverden er blitt de siste par årene. Fra å støte på nærmet uoverkommelige problemer, er det å kople sammen alle og enhver blitt dagligdags. Dyson mener det skyldes en standardisering rundt fem grunnleggende teknologier:

1. TCP/IP som felles tilgangsprotokoll
2. hypertekstformatering med HTML
3. hypertekstlenking med HTTP
4. programmeringsspråket Java løser endelig utfordringen med at alle plattformer kan kjøre samme programkode
5. standard nettlesere tilbyr et felles grafisk grensesnitt







Han gir en ny beskrivelse av databehandlingens
utviklingde siste tjue årene





Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim
Internett-modellen er å bruke nettleseren til å oppsøke den serveren du velger.

innholdsamarbeidhandelContent, Collaboration, Commerce





Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.