Emptoris bruker dette for å anskueliggjøre hva Suite V9 inneholder, og hvilke fordeler den tilfører brukerne.

IBM kjøper ekspert på innkjøp

Emptoris konkurrerer med blant annet LotusLive-partner Ariba.

IBM kunngjorde i forrige uke at de akter å kjøpe Emptoris og integrere dette selskapets løsninger for innkjøp og drift av forsyningskjeder i porteføljen «Smarter Commerce».

Kjøpet av Emptoris utfyller kjøpet av DemandTec, en leverandør av nettskyløsninger for å vurdere forbrukeratferd mot prisnivå og markedsføring i detaljhandelen.

Hensikten med «Smarter Commerce», et initiativ som IBM kunngjorde i mars i år, er å tilby løsninger som gjør brukerne mer i stand til å svare på skiftende kjøpemønstre hos sine kunder.

Løsningene til Emptoris består av verktøy for å samordne og styre innkjøp. De inneholder analytiske hjelpemidler som gir bedre kontroll over inventar, og bidrar til store innsparinger. Et stort oljeselskap melder å ha brukt Emptoris til å koordinere innkjøp i over 80 land, med 15 000 leverandører som håndteres på ti ulike språk. De anslår besparelsen til over 9 prosent. Verktøy for avtalehåndtering med leverandører spiller en stor rolle i Emptoris-assortimentet. Kostnadsreduksjonen ledsages av en risikoreduksjon i forsyningskjeden, understreker IBM.

Emptoris har 350 kunder fordelt på 75 land, og teller 725 ansatte fordelt på USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Australia, India, Brasil og Kina. Det er ikke oppgitt hva IBM betaler.

ADP, Kraft Foods og American Express er blant referansekundene til Emptoris.

Emptoris oppdaterte hovedproduktet sitt, Suite V9, i oktober i år, og kalte det Strategic Supply Management Platform for the Future.

IBMs kjøp av Emptoris stiller to interessante spørsmål. Det ene er at Emptoris er en konkurrent til Ariba, som er en partner til IBMs nettskytjeneste LotusLive. Forholdet mellom Ariba og Emptoris er betent etter en patentstrid som endte i januar i fjor med at Emptoris måtte betale Ariba en erstatning på 7 millioner dollar, og fikk varig forbud mot å anvende den omstridte teknologien. Hvordan vil Ariba forholde seg til LotusLive etter IBMs kjøp av Emptoris?

Det andre spørsmålet er at den analytiske evnen i Emptoris-suiten bygger på funksjonalitet fra Business Objects, som i dag sorterer under SAP. Vil IBM bytte ut dette med tilsvarende funksjonalitet fra sitt eget store oppkjøp innen forretningsanalyse, Cognos?

Kjøpet skal fullføres i løpet av første kvartal 2012.

Til toppen