IBM lager verdens største infrastruktur for spill

IBMs Butterfly Grid er en serie med samkjørte Linux-servere, som skal kunne støtte millioner av samtidig spillende over Internett.

The Butterfly Grid skal bevise for all verden at IBMs teknologi for samkjøring av datakraft - "grid computing" - også duger til 3D-spill med millioner av samtidig spillende. Det er et kommersielt prosjekt knyttet til Globus Project, der et nytt selskap, Butterfly.net, skal tilby infrastruktur der spilleverandører kan leie kapasitet.

Les også:

Butterfly.net har brukt to år på å utvikle programvare som fungerer som en spillplattform på IBMs grunnleggende teknologi for samkjøring av datakraft. Spillplattformen kjører på en samkjørt infrastruktur av Intel-baserte Linux-servere som er koplet sammen i et fiberoptisk nettverk.


En treårskontrakt mellom Butterfly og IBM binder IBM til å levere den ytelsen Butterfly trenger til enhver tid. Hver farm av servere - IBM xSeries - vil kunne støtte opptil en million samtidig spillende. Plattformen til Butterfly gjør at et spill kan trekke ytelse fra samkjøringsnettet etter behov, slik at spill som utformes i samsvar med plattformen vil kunne ha opptil mange millioner samtidig deltakere.

Siden samkjøringen skjer over et eget nett, vil man ikke oppleve plutselige stans på grunn av overbelastning i samkjøringsnettet. Ordningen vil gjøre det mulig med avansert 3D-grafikk, bare avhengig av den klienten som brukes. Plattformen er tilrettelagt for alt fra mobiltelefon og hånd-PC til fullverdig PC og spillkonsoll.

Butterfly tilbyr spilleverandører å leie kapasitet mot å få en del av avgiftene de tar inn fra hver spiller. De tilbyr også utviklingsverktøy slik at man i sikre omgivelser kan prøve ut nye spill og simulere dem under ulike belastninger.

Til toppen