IBM: Langt frem til automatisk ehandel

IBM innrømmer at automatisert ehandel er komplisert og dyrt. Fokuser heller på den andre muligheten ehandel gir for besparelser, mener IBM.

Hovedargumentet for Internett-handel har hittil vært mulighetene for automatisering. I stedet for å sende rundt papir, skal en innkjøpsordre sendes til leverandør som så sender tilbake en faktura, alt helt automatisk mellom to økonomisystemer som snakker sammen.

Men i virkeligheten er dette svært vanskelig, innrømmer Paul Are Killie, ansvarlig for offentlig sektor hos IBM Norge.
- Alle ser seg blinde på tallene om hva det koster å gjøre et innkjøp. Tallene i Norge varierer mellom 500 og 2000 kroner og internasjonale erfaring viser at du kan redusere dette med 50-70 prosent. Men det er ofte dyrt og tar lang tid å skape automatikk, innrømmer Killie til digitoday.no.

Det er to årsaker til dette, påpeker Killie og støtter seg på mange analytikere: Kundene, markedsplassene og leverandørene sitter på forskjellige IT-systemer og det finnes ikke noen standard for å la dem snakke sammen. Det er dyrt å lage koblingene manuelt, selv i offentlig sektor som stor sett har samlet seg om fire forskjellige økonomisystemer.

- Men omorganiseringen av oppgaver, folk og rutiner hos både kjøper og leverandører er minst like stor og dyr. Til sammen gjør dette at man må først fokusere på den andre muligheten for innsparing ehandel kan gi. Dette gjør også Staten sine planer for sin innkjøpsportal for offentlig sektor, forteller Killie.

- En grovt regnestykke viser at Oslo Kommune kan regne med å spare 300 millioner kroner på automatisering av innkjøp. Men et IT-system som gjør at alle bruker rammeavtalene som finnes, koordinerer sine innkjøp og forhandler frem bedre priser kan redusere innkjøps-budsjettet med 5-7 prosent, viser internasjonale tall, forteller Killie.

Dermed kan et mindre ambisiøst IT-system spare Oslo Kommune, som handler for 10-12 milliarder i år, for rundt 500 millioner kroner.

Killie påpeker likevel at målet etter hvert er å takle begge problemer, men han understreker at aktører som starter med elektronisk handel må være bevist forskjellen på de to utfordringene. Mulighetene for automatiseringen ligger lengre frem i tid.

Til toppen