RESULTATERFINANS

IBM og Eterra skiller trolig lag

Både Eterra og IBM ønsker å spare penger på å redusere antall samarbeidspartnere. Nå kutter IBM trolig snart Merkantildata-selskapet.

11. nov. 2002 - 09:18

Les også


Men på direkte spørsmål innrømmer han at IBM Norge fortløpende måler ressursbruken på hver partner og vurderer den opp mot salget partneren genererer. Dette vil gjøre det enklere å finne ut hvem som skal ut. Bedt om å anslå hvem kuttene rammer, antydet Rangnes at mange store og generelle selskaper ligger dårlig an.

- Enkelte aktører vokste seg store på å ta alt de kunne få i oppgangstider. Dette rammer dem nå like hardt i nedgangstider. De av våre partnere som er mer spesialiserte og nisjete gjør det bedre enn mange av de større og generelle selskapene, fortalte Rangnes.

Om han med det hintet mot Merkantildatas Eterra-selskap ville han ikke kommentere.

Nå har IBM gjennomført en undersøkelse blant kunder der Eterra kommer dårlig ut, skriver Finansavisen. På en skala fra en til ti, havner Eterra helt nede på åtte. Dette skal ha vært spikeren i kisten for et allerede dårlig forhold. IBM-ledelsen skal allerede ha tatt avgjørelsen om å kutte Eterra fra partner-staben. Nylig inngikk Merkantildata tettere bånd med HP.

Kanskje gråter ikke Merkantildata-sjef Arne A. Jensen. Merkantildata har i flere år lovet å redusere antall partnere, uten at dette foreløpig har skjedd. Nylig varslet selskapet en ny gjennomgang.

Det er trolig ikke tilfeldig at det er IBM som kutter båndene. For i nedgangstider når det er overskudd på konsulenter og priskrig, er det de store, kjente merkevare-leverandørene som IBM, Cicso og Microsoft som sitter med makten.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra