BEDRIFTSTEKNOLOGI

IBM og Sony sammen om digital "vannmerking"

Fem ledende forbrukerelektronikk- og IT-selskaper, anført av IBM og Sony, er blitt enige om en felles teknologistandard for digital "vannmerking". Målet er å utvikle copyright-beskyttelse for digitale filmer og videoer.

Øystein Kvistad
17. feb. 1999 - 11:56

Foruten IBM og Sony deltar Hitachi, NEC og Pioneer i prosjektet for beskyttelse av DVD-innhold, melder Reuters. Arbeidet er en videreføring av IBM og NECs initiativ fra juli i fjor da de presenterte en standard for den såkalte Copyright

Protection Technical Working Group.

DVD-disker kan lagre omlag seks ganger mer data enn tradisjonelle CD-er og ventes derfor å bli det neste mediet for bl.a. visning av filmer i hjemmet. Problemet er at mediet er lett å benytte til piratkopiering, noe som bekymrer innholdsleverandører - ikke minst i filmbyen Hollywood. Såkalte digitale vannmerker, usynlig gjemt mellom piksler, løser dette problemet - gjerne i samarbeid med medieavspillingsteknologier som enten blokkerer eller gir deg tillatelse til å kopiere filmer eller spille dem på nytt.

- Vi har utviklet en metode for å merke bilder i selve bildet, sier Dan Sullivan, en av IBMs mange visepresidenter, til CNET News.com.

- Deler av koden i vannmerkingen er informasjon for kopi-kontroll. Vi kan enten si at fil(m)en er copyright-beskyttet, at du kan kopiere den én gang eller så mange ganger du vil, forklarer Sullivan.

Dagens kun lesbare DVD-systemer forhindrer uautorisert kopiering fra ferdiginnspilte DVD-disker ved hjelp av ulike krypteringssystemer. Men med nyere digitalt opptaksutstyr, som innspillbare DVD-er, digitale båndopptakere og PC-er med stor lagringskapasitet, øker behovet for ytterligere teknologier som kan forhindre uautorisert kopiering av copyright-beskyttet digitalt innhold.

IBM, Sony, Hitachi, NEC og Pioneer venter at den første applikasjonen med den nye vannmerkingen vil komme nettopp på DVD. Teknologien vil sannsynligvis også tas i bruk for beskyttelse av innhold som distribueres elektronisk via digital kringkasting.

De fem selskapene var blant 11 som i 1997 tok til orde for vannmerke-løsninger overfor en ad hoc-gruppe bestående av eksperter fra IT-, forbrukerelektronikk- og filmindustrien som skulle se på kopivern for filmer, video og annet innhold på digitale medier.

Som digi.no tidligere har opplyst (se peker til egen sak: "TONO vil ha slutt på digital kopiering") arbeider EU med nye regler som skal regulere opphavsrett i den digitale hverdag. Den norske rettighetsorganisasjonen TONO ønsker seg tilsvarende regler i Norge.

Det kommer en egen sak på digi.no om det nye EU-direktivet senere.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.