IBM kastet seg tidlig på Internett-bølgen og har i mange år propagandert for hvor effektivt e-handel er. Nå må selskapet ta sin egen medisin for å kurere Dell-viruset. Med sitt direktesalg presser Dell både Compaq og IBM langsomt men sikkert til å kopiere dem.
Årsaken til at de gamle PC-produsentene nøler, er at deres forhandler hyler over salgene de mister. IBM må derfor fase inn direktesalg, men selskapet er under tidspress for PC-divisjonen fossblør penger. På 18 måneder har divisjonen tapt nesten ti milliarder kroner på PC-salg.
Les om IBMs problemer:I USA har selskapet allerede avsluttet butikksalg av sine hjemmemaskiner. Her i Europa ser IBM ut til å ha mer hast. I går offentliggjorde IBM at de har begynt å selge både hjemmemaskiner og bedriftsmaskiner over telefon og Internett i England. Resten av Europa skal følge etter hvert, skriver Wall Street Journal.
IBM sier at tilbudet er rettet primært mot små bedrifter og fjernarbeidere. De vil kunne kjøpe både servere, stasjonære og bærbare maskiner. Men IBM vil også forsøke å nå hjemmebrukere med flere store juletilbud. Her kan du se på IBMs engelske nettbutikk..
- Før eller senere kommer direktesalget hit til Norge, men når vet vi ikke, sier Bjørn Roksvold, PC-sjef i IBM Norge, til digi.no. Forhandlerne er svært opptatt av dette, men mange av de store forhandlerne ønsker å gå ut av PC-salget og i stedet fokusere på salg av komplette løsninger og tilleggstjenester. Det er de små leverandørene som er mest utsatte og nervøse, sier Roksvold.
Foreløpig legger ikke IBM opp til noen priskrig med sine leverandører og du vil foreløpig ikke ha så mye å tjene på å kjøpe IBM-maskiner over Internett. Roksvold lover gode tilbud, men sier at IBM-forhandlerne skal få få fortsette.
- Mange av de minste kundene sier de ønsker å handle på Internett, men vi må se hva det blir til. Vi må høste europeiske erfaringer, sier Roksvold til digi.no.