IBM: Staten tror dotcom-bølgen lever

IT-bransjen konkurrerer om å få bygge statens nye e-markedsplass, men nå trekker IBM seg. Staten har ikke justert sine krav etter dotcom-fallet, mener IBM.

Statskjøp har siden tidlig i fjor arbeidet med planer om å skape en Internett-basert innkjøpssentral for offentlig sektor i Norge. Kontrakten er i utgangspunktet svært fristende, for offentlig sektor handler varer og tjenester for over hundre milliarder kroner i året.

Ved juletider i fjor ble den første anbudskonkurranse avlyst og en ny satt i gang. Men siden har IT-markedet og Internett-bransjen stupt.

Statskjøp kunne kanskje fått en hyggeligere løsning i forrige runde, for i fjor høst hadde IT-bransjen fremdeles fulle lommeboker og smilte om kapp. Den gang sto konkurransen mellom IBM Norge AS og en allianse med Ergo Group AS (tidligere Posten SDS) og Telenor.


I dag, tre dager før innlevering av tilbud i den nye runden, forteller IBM at selskapet ikke vil levere inn et nytt anbud. For nå ser markedet svært annerledes ut, og IBMs sjef for offentlig sektor, Paul Are Killie, er trolig glad for at han nå ikke sitter med kjempekontrakten.

- Kravene til investeringer står ikke lengre i forhold til mulighetene for inntekter. Statskjøp gir ingen garantier om offentlig sektors bruk av markedsplassen. Vi mener at Statskjøp ikke har justert sine krav etter den nye markedssituasjonen, sier Killie til digi.no.

Killie mener at kollapsen i dotcom-bransjen og det langt strammere finansmarkedet, burde påvirket kravene til Statskjøp.
- Vi ser at utviklingen av e-handel tar lengre tid enn det bransjen trodde. Vi er redde for at de offentlige kundene vil bruke tid på å ta i bruk Internett-løsninger og at dette vil velte regnestykket.

Killie er ikke så bekymret for de konkrete IT-investeringene som Statskjøp krever.
- Det største usikkerhetsmomentet er hvor dyrt det blir å overbevise leverandørene om å være med og hjelpe dem på plass i markedsplassen. Markedsføringen av løsningen overfor offentlig sektor blir dyr - det er kontraktsvinneren som må gjøre og bekoste begge deler, påpeker Killie.

- Vi registrerer at IBMs risikovilje og evne ikke lenger er til stede, sier Statskjøps prosjektleder Andre Hoddevik til digi.no. - Vi ser at IT-markedet har endret seg noe det siste halvåret og har justert investeringsbehovet ved å dele kontraktene i flere biter. Foreløpig er bare IBM av de 12 prekvalifiserte leverandørene som har trukket seg, sier Hoddevik.

Både IBM og Ergo Group/Telenor/Accenture-alliansen har allerede opprettet en Internett-markedsplass som de tilbyr til offentlig sektor og bedrifter. Les: Storallianse klar med markedsplass

Til toppen