IBM: SystemView er død - leve Tivoli!

- Som produkt er IBMs systemstyringsverktøy SystemView lagt død, forteller direktøren for Tivolis forskningsanlegg i Roma, David Bartlett. - Det som kan utvikles videre, legges inn under Tivolis objektorienterte rammeverk.

Tivoli Systems Inc. ble i sin tid tuftet på en idé om å lage et standard-basert objektorientert rammeverk for systemstyring - altså ikke bare for all maskinvaren som inngår i et omfattende spredt og heterogent nettverk, men også for applikasjoner, databaser, sikkerhet osv. Tivoli skulle selv stå for sentrale enkeltprodukter tilpasset rammeverket, og samtidig legge opp til enkel integrering med produkter fra andre leverandører.

I mars i fjor ble Tivoli overtatt av IBM. Overtakelsen vakte oppsikt, fordi IBM betalte 743 millioner dollar for et selskap med 300 ansatte og en årsomsetning på 50 millioner dollar. Siden har selskapet holdt en forholdsvis lav profil, samtidig som det har foregått en intens utviklingsvirksomhet - og mye salg.

Digi-nos utsendte er med i den første puljen journalister - og den eneste fra Norge - som er blitt sluppet inn i Tivolis laboratorium i Roma. Selskapet har tre utviklingssentre - de to andre er i Raleigh i North Carolina og ved Tivolis hovedkvarter i Austin i Texas - og det i Roma er utpekt som det ledende.

Optimismen rår. IBM overførte 1000 arbeidsplasser til Tivoli ved overtakelsen, og siden har selskapet vokst med ytterligere 700 ansatte - til 2000. Laboratoriet i Roma holder til i IBMs anlegg i industriområdet kjent som EUR, og teller 200 programmerere, mange av dem tidligere SystemView-utviklere. Mange av de ledende utviklerne er lokalt rekrutterte kvinner.

Bartlett presses hardt til å oppgi nye tall.

- Jeg har ikke lov til å si så mye. Men salget går strålende. Vi hadde sett for oss en vekst på 40 prosent fra 1996 til 1997. Det vi erfarer tyder på en dobling i USA - og en tredobling i Europa. Og i 1996 ble både Tivolis og IBMs omsetningsmål forbigått.

Analytikere antyder en 1997-omsetning på opptil en milliard dollar, i et globalt marked som antas å vokse fra 10 milliarder dollar i 1995 til 17 milliarder i 1998. Den raskt økende omsetningen i et svært ekspansivt marked i en situasjon der selskapet satser mange av sine nye ressurser på utvikling, gjør at Tivoli stiller seg uforstående til antydninger om at man kunne vurdere prisnedsettelser for å vinne markedsandeler.

- Salgsargumentet vårt er det du får igjen for å satse på integrert systemstyring, forklarer pressetalsmann Lewis Troke til digi.no.

- En nylig offentliggjort undersøkelse fra IDC tyder på at med årlige investeringer på 14.000 dollar per 100 brukere over fem år gir en årlig gevinst på 221.000 dollar, mer enn dobbelt så mye som tilsvarende investeringer i ikke-integrerte styringssystemer. En annen måte å si det på er at du tjener inn utlegget på litt over hundre dager. Dette er argumenter som systemansvarlige faller for, fordi de har stor gjennomslagskraft overfor ledelsen.

Lokalene til Tivoli bærer preg av en lokal kulturrevolusjon mot arven fra IBM. Bartlett selv legger an tonen ved å vandre rundt uten slips. En av kaffebarene der ansatte og journalister får blandes fritt, er pyntet med avkuttede slips i glass og ramme, og med et falskt oppslag fra avisa La Repubblica om rasende faglige tillitsmenn som krever at Bartlett i det minste avstår fra ytterligere kutt. Bartlett innrømmer at det er han selv som har vært ute med saksa på tidlige firmafester, og peker på symbolverdien i et humorpreget brudd med fortiden.

Sammensveising har ofte godt av et fiendebilde. Tivoli har utpekt Computer Associates som sin viktigste konkurrent, og er den eneste systemstyreren Bartlett og hans kolleger nevner som rival, uten samtidig å legge til at man også samarbeider. Hewlett-Packard betraktes som den nest viktigste konkurrenten. Forholdet mellom HP og Tivoli preges samtidig av både et visst produktsamarbeid, og av en felles innsats i et system for å overvåke og måle ytelsen i klient/tjener-systemer, kalt ARM (application response measurement). ARM skal innlemmes i Tivolis applikasjonsstyringsmoduler.

I kaffebaren er også avbildet et avslørende kaffekrus med bilde av en flodbølge som skyller over en seilbåt. Overskriften er "tsunami" - betegnelsen på flodbølge er også kodenavnet på et framtidig produkt Bartlett nødig vil snakke om. Seilbåten bærer påskriften CA. At det dreier seg om et kaffekrus understreker en viktig del av Tivolis strategi: utvikling i Java. Og her er Barlett langt mer pratsom.

- Tivoli praktiserer plattform-agnostisisme. Vi er ikke bare flerplattform, vi integrerer styring på tvers av plattformer i ett felles redskap. Vi satser på Java for å videreføre det vi betrakter som grunnleggende for hele vårt konsept. For oss er Java et effektiviserende utviklerverktøy. Skulle krangelen mellom Microsoft og Sun føre til at Java splittes, vil vi likevel opprettholde vår plattform-agnostisisme, men kanskje realisere den med andre verktøy.

Til toppen