BEDRIFTSTEKNOLOGI

IBM tilbyr kunnskapstjener som frittstående produkt

IBM har tatt konsekvensen av endringer i markedet for kunnskapsteknologi, og skiller Lotus Discovery Server fra portalverktøyet K-station.

1. nov. 2001 - 11:50
IBMAutonomy IncCognIT

- Lotus Discovery Server er verktøyet for å gjøre tilgjengelig kunnskap som er nedfelt i store dokumentmengder, forklarer teknologisjef Tommy Oustad til digi.no. - Det finner også fram til hvem i organisasjonen som har spesiell kompetanse på forskjellige områder. Som søkemotor finner det presist og raskt fram til både hvilke dokumenter som svarer til det du er ute etter, og hvilke medarbeidere som er kompetente på det aktuelle emnet. Treffene graderes etter et effektivt mål for relevans.

Discovery Server kan brukes til å klassifisere dokumenter og kompetanse automatisk i virtuelle kataloger med et valgfritt antall nivåer. Etter hvert som nye dokumenter legges inn i systemet, medarbeidere endrer kompetanse eller det kommer nye medarbeidere, oppdateres katalogene og oversiktene automatisk.

Oustad har pilotprosjekter på gang i Norge, men kan ennå ikke vise til referansekunder.

- I USA har vi et tilfelle der Discovery Server ble anvendt på 60 gigabytes med forsvarsdokumenter. Disse kunne endelig brukes effektivt, og 20 gigabytes med dubletter ble fjernet. Flere advokatfirmaer har også suksesshistorier å fortelle.

Oustad mener at relevansmålingen og innretningen også på å følge med i menneskelig kompetanse er elementer som skiller Lotus fra konkurrentene innen kunnskapsteknologi.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra