E-postklientene på dagens mobiltelefoner er gjerne svært enkle. Du kan lese og svare på meldingene, videresende innhold, men ikke særlig mye mer.
Men virksomhetens ansatte har behov for å skille mellom nye og uleste meldinger, sortere e-post og markere innhold for senere oppfølging på kontoret.
Det er konklusjonen til forskere og teknologer ved IBM, som har studert bruksmønsteret.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Selskapet har nå laget en prototyp på en mobil e-postklient, basert på undersøkelser om hvordan e-post brukes i jobbsammenheng.
Prototypen er laget til iPhone og har fått navnet «IBM Mail Triage». (Triage henspiller på siling eller sortering av informasjon).
- Denne applikasjonen gir brukerne mulighet til raskt å administrere og sortere e-posten, for å bestemme hva som må reageres på, og hva som kan vente, oppgir IBM i en pressemelding.
Dette gjøres ved å tildele meldingene ulike oppgaver, og sortere dem i lister. Meldingene kan markeres med valg som «utsett til senere» eller «svar senere», «ring denne personen», «sett opp et møte» og lignende.
Oppgavene støttes også lokalt i IBMs e-postløsning Lotus Notes gjennom en egen utvidelse. Meldinger som er behandlet i mobilklienten dukker opp i et eget grensesnitt på kontormaskinen.
Foreløpig er iPhone-applikasjonen kun tilgjengelig for et begrenset antall IBM-ansatte, men selskapet oppgir at de planlegger å utgi en beta-versjon for eksterne brukere senere.
I mellomtiden har de lagt ut følgende filmklipp på Youtube som demonsterer den nye applikasjonen:
Les også:
- [21.06.2010] Lotus Notes får Android-støtte