IBMs toppsjef Sam Palmisano kunngjorde en «betydelig justering av vår strategiske tilnærming til det globale markedet» i et rundskriv til selskapets ledelse nylig, skriver Wall Street Journal.
Det skal opprettes en ny avdeling under salgssjef Douglas Elix, som skal sikte mot markeder i Sørøst-Asia, Latin Amerika, Øst-Europa, Afrika og Midtøsten. Avdelingen skal disponere 1,6 milliarder dollar over tre år til salg og markedsføring.
Ifølge Palmisano skal tiltakene spesielt rettes mot land i rask vekst. Inspirasjonen er IBMs framgang i «BRIC»-landene – Brasil, Russland, India og Kina – der selskapets omsetning har vokst med 22 prosent i snitt hvert år de siste tre årene.
Den nye avdelingen skal arbeide fram nye måter å angripe markedet i land i rask vekst.
I likhet med andre ledende IT-selskaper har IBM markert seg sterkt i såkalte kommende markeder, blant annet med et tungregnesenter i Vietnam og sentre for programvareutvikling i Bulgaria og Slovakia.
Les også:
- [10.12.2007] India er IBMs «nav» for global satsing
- [21.05.2007] IBM-sjefen avduker tung kursendring