ANALYSER

IBMs konkurrenter taper markedsandeler

I kampen om outsourcing og konsulenttjenester øker IBM-sjef Sam Palmisano sin globale ledelse.

23. juni 2004 - 10:40

Nye tall for tjenestemarkedet, som blant annet dekker outsourcing, konsulenttjenester og brukerstøtte, viser at IBM øker sitt forsprang. Dette skyldes trolig oppkjøpet av PriceCoopersWaterhouse som gav IBM titusenvis av nye konsulenter og en rekke store kunder.

Totalt økte det globale tjenestemarkedet med 6,2 prosent til 596 milliarder dollar, i følge Gartner. Deler av veksten skyldes muligheten til å flytte aktiviteter til India.

IBM kapret 7,5 prosent av markedet og opprettholdt sin markedsandel fra 2002. Av de fem store var det bare Fujitsu-Siemes klarte å vokse - fra 2,7 prosent til 2,8. EDS falt fra 3,9 prosent til 3,7 prosent markedsandel i fjor og HP falt fra 2,3 til 2,2 prosent, i følge Gartner.

IDC som bruker en litt annen definisjon, mener IBM løftet sin markedsandel fra 7,3 prosent i 2002 til 7,9 prosent i fjor. Også IDC viser fall for konkurrentene.

HPs fall kommer til tross for at selskapet her i Norden blant annet har overtatt IT-driften til Nokia.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.