Icon dobler i Norge

Svenske Icon Medialab fortsetter ekspansjonen og sluker som varslet to nye norske internettselskap. Arakno og Intergate vil sammen med Neo Interaktiv danne én stor enhet som er klar til å utfordre New Media Science.

Svenske Icon Medialab fortsetter ekspansjonen og sluker som varslet to nye norske internettselskap. Arakno og Intergate vil sammen med Neo Interaktiv danne én stor enhet som er klar til å utfordre New Media Science.

Internettselskapene Arakno og Intergate slås sammen med Neo Interaktiv og danner det nye Icon Medialab AS i Norge. Det nye selskapet blir blant landets største Internett-byrå.

Målt i forhold til ansatte og omsetning ligger de kun bak fusjonerte New Media Science ASA og InfoStream AS(Intervett) i størrelse.

Like før jul var det klart at svenske Icon Medialab, det mest ekspansive webbyrået i Norden, endelig entret Norge gjennom å kjøpe opp Neo Interaktiv som til da hadde vært eid av Scandinavia Online (SOL).

Gjennom oppkjøpet av Neo hadde Icon greid å skaffe seg et fotfeste også i Norge etter å ha planlagt inntredenen i halvannet år.

Men Icon sa fra første stund at de ikke kom til å nøye seg med dette ene trekket.

- Vi må opp i en kritisk masse på 50-60 ansatte for å kunne betjene store kunder, fortalte administrerende direktør i svenske Icon, Franco Fedeli, på en pressekonferanse for drøyt én måned siden. Med kun 25 ansatte i Neo Interaktiv måtte de ha flere selskap for å nå opp i kritisk masse.

En svensk emisjon på 130 millioner svenske kroner fra juni i fjor har vært med på å finansiere den ambisiøse internasjonale ekspansjonen.

Ved utgangen av år 2000 har Icon satt som mål å oppnå lønnsomhet i et verdensomspennende webkonsern med 20 kontorer fordelt på 16 land. I dag har konsernet nesten 400 ansatte fordelt på 10 land.

Lønnsomheten er det verre med. Det er kun svenske og spanske Icon som i dag drives med overskudd.

Den ene nye norske fusjonspartneren, Arakno AS, er et selskap med ti ansatte som blant annet har samarbeidet tett med Schibsted-eide Hugin og den andre fusjonspartneren Intergate AS. Selskapet har spesialisert seg på investeringsinformasjon og selskapspresentasjoner på Internett, men har også utviklet e-handel- og intranettløsninger.

Intergate er på sin side et teknologiselskap med røtter tilbake til 1996. Selskapet har før fusjonen hatt 14 ansatte, der de fleste sitter med informatikkbakgrunn.

- At valget falt på Intergate og Arakno skyldes at de tre selskapene utfyller hverandre på en utmerket måte, både med hensyn til kompetanse og kunder, sier daglig leder i norske Icon Medialab, tidligere adm.dir. i Neo Interaktiv, Alexander Arnesen, i en pressemelding.

Ifølge det nyfusjonerte selskapet skal man gå rett i strupen på New Media Science (NMS) som i overgangen september/oktober 1998 slo seg sammen med Digital Hverdag.

Norges største webselskap, NMS, har totalt 75 ansatte i staben og omsatte for 55 millioner kroner i fjor. Under helgens selvskrytkonkurranse for nettbransjen, gull.taggen, rasket New Media Science/Digital Hverdag med seg syv av ti priser.

Ingen av de tre konkurrerende fusjonspartnerne gikk på sin side seirende ut av noen av kategoriene.

- Med en størrelse på rundt 50 medarbeidere i Norge kan vi ta på oss de største og mest krevende utviklingsprosjektene, i tillegg til at vi kan bygge videre på et sterkt, internasjonalt fagmiljø innenfor rådgivning, design og utvikling, sier Alexander Arnesen, som tror dette bare er begynnelsen av en lang konsolideringsprosess i bransjen.

Icon varslet da de gikk inn i Norge ved juletider at de godt kunne tenke seg å bygge et selskap på 100 ansatte i Norge på sikt.

Til toppen