Icon satser på New York

Icon Medialab kjøper det New York baserte selskapet Nicholson NY for en sterkere satsing på e-handel.

Icon Medialab kjøper det amerikanske selskapet Nicholson NY. Av den grunn ble selskapet suspendert fra Stockholmsbørsen på fredag.

Nicholson NY ble etablert i 1987 av gründeren Tom Nicholson, som fremdeles leder selskapet. Nicholson NY har rundt 90 ansatte og anslår netto-omsetningen i år til 10,5 millioner dollar. Selskapet går i balanse. Arbeidsområdet er e-handelsstrategi.

Til sammenlikning regner Icon Medialab med en omsetning i inneværende år på 50 millioner dollar, eller 400 millioner svenske kroner, noe som er en tredobling av omsetningen fra 1998. For finansåret 2000 regner Icon Medialab med å tredoble nettoomsetningen nok en gang, og ende på 1,2 milliarder svenske kroner.

Oppkjøpet er finansiert gjennom en utstedelse av 817.500 Icon Medialab-aksjer, før aksjesplitten. Ytterlige betaling med 80.000 aksjer før aksjesplitt vil skje om Nicholson NY innfrir visse salgs- og profittmål i finansåret 2000.

Det nye New York-kontoret vil døpes om fra Nicholson NY til Icon Nicholson, og Tom Nicholson vil fortsatt lede NY- selskapet, og han vil også delta i Board of Directors i Icon. Han får dessuten tittelen Chief Creative Officer for hele Icon Medialab-konsernet.

Oppkjøpet ble kjent på en pressekonferanse i Stockholm i morgentimene i dag.

Til toppen