Icon-sjefer: - Avganger skjer i fusjoner

Alexander Arnesen (bildet) må konstatere at han har under 70 personer til disposisjon i forhold til de opprinnelige 80 som først antatt. I likhet med sjefen for det svenske morselskapet, Franco Fedeli, mener han at frafallet er et naturlig resultat av fusjonsprosessen, men beklager enkelte av avgangene.

Alexander Arnesen (bildet) må konstatere at han har under 70 personer til disposisjon i forhold til de opprinnelige 80 som først antatt. I likhet med sjefen for det svenske morselskapet, Franco Fedeli, mener han at frafallet er et naturlig resultat av fusjonsprosessen, men beklager enkelte av avgangene.

digi.no dokumenterer i dag (se artikkel i høyre margen) at den norske avleggeren av det ekspansive svenske webbyrået Icon Medialab mister en del av hjernekraften i den norske fusjonen.

I de fire selskapene som slås sammen er det kun Intergate som bringer med seg alle ansatte inn i det nyfusjonerte selskapet.

Både i Arakno, Thunder House og Neo Interaktiv har flere sentrale personer sluttet for å danne konkurrerende virksomheter. Dette har i de fleste tilfeller skjedd uten at det har vært kontraktfestet karantetid (med et par unntak).

Daglig leder Alexander Arnesen i Icon Medialab Norge innrømmer at han sitter igjen med 70 i stedet for de opprinnelige 80 ansatte som opprinnelig var estimert (hvorav fire-fem jobber deltid).

Arnesen mener imidlertid det blir galt å påstå at Icon tappes for hjernekraft:

- Det er feil tittel spør du meg. Det er en god del mennesker som slutter, det er riktig. Noen avganger er beklagelige, andre veldig naturlige, sier Norges-sjefen uten å ville gå inn på hvert enkelt tilfelle.

Administrerende direktør Franco Fedeli i Icon Medialab International er mer konkret:

- Det er enkelte i Thunder House som jeg beklager slutter - "you can't win'em all". Men i en del tilfeller løste dette blant annet et sjefsproblem. Du kan bare ha én VD i et selskap, ikke fire, sier Fedeli.

Han tenker på at Thunder House-sjefen Odd Martinsen og Arakno-lederen Robin Rustad ikke har blitt med i fusjonen, noe som ville skapt en situasjon der Neo-sjef Alexander Arnesen ville bli utfordret til sjefstillingen.

Arnesen selv viser til at det neppe ville vært plass til fire daglige ledere i systemet.

Han er enig i at det er kompetanse, mennesker og kundeforhold som er mest verdt i en fusjonsprosess, ikke kun datakraften og maskinene og at det derfor er viktig hvilke mennesker man har med seg videre..

Arnesen har skaffet tre nye personer inn i systemet: salgssjef Magnus Berggren som kommer fra ICL, Øivind Andreas Ørbæk som kommer fra Tandberg Data og designer Tina Jørgensen fra Scandinavian Design Group (SDG)

- Vi er 100 prosent dedikert på å bygge opp et profesjonelt konsulentselskap med fokus på rådgiving og produksjon. Når vi slår sammen fire selskaper for å profesjonalisere oss, vil det naturlig føre til noe avgang, mener han.

Fedeli mener også at dette er naturlig:

- Dette er sånt som skjer i mergers.

Til toppen