digi.no dokumenterer i dag (se artikkel i høyre margen) at den norske avleggeren av det ekspansive svenske webbyrået Icon Medialab mister en del av hjernekraften i den norske fusjonen.
I de fire selskapene som slås sammen er det kun Intergate som bringer med seg alle ansatte inn i det nyfusjonerte selskapet.
Både i Arakno, Thunder House og Neo Interaktiv har flere sentrale personer sluttet for å danne konkurrerende virksomheter. Dette har i de fleste tilfeller skjedd uten at det har vært kontraktfestet karantetid (med et par unntak).
Daglig leder Alexander Arnesen i Icon Medialab Norge innrømmer at han sitter igjen med 70 i stedet for de opprinnelige 80 ansatte som opprinnelig var estimert (hvorav fire-fem jobber deltid).
Arnesen mener imidlertid det blir galt å påstå at Icon tappes for hjernekraft:
- Det er feil tittel spør du meg. Det er en god del mennesker som slutter, det er riktig. Noen avganger er beklagelige, andre veldig naturlige, sier Norges-sjefen uten å ville gå inn på hvert enkelt tilfelle.
Administrerende direktør Franco Fedeli i Icon Medialab International er mer konkret:
- Det er enkelte i Thunder House som jeg beklager slutter - "you can't win'em all". Men i en del tilfeller løste dette blant annet et sjefsproblem. Du kan bare ha én VD i et selskap, ikke fire, sier Fedeli.
Han tenker på at Thunder House-sjefen Odd Martinsen og Arakno-lederen Robin Rustad ikke har blitt med i fusjonen, noe som ville skapt en situasjon der Neo-sjef Alexander Arnesen ville bli utfordret til sjefstillingen.
Arnesen selv viser til at det neppe ville vært plass til fire daglige ledere i systemet.
Han er enig i at det er kompetanse, mennesker og kundeforhold som er mest verdt i en fusjonsprosess, ikke kun datakraften og maskinene og at det derfor er viktig hvilke mennesker man har med seg videre..


Arnesen har skaffet tre nye personer inn i systemet: salgssjef Magnus Berggren som kommer fra ICL, Øivind Andreas Ørbæk som kommer fra Tandberg Data og designer Tina Jørgensen fra Scandinavian Design Group (SDG)
- Vi er 100 prosent dedikert på å bygge opp et profesjonelt konsulentselskap med fokus på rådgiving og produksjon. Når vi slår sammen fire selskaper for å profesjonalisere oss, vil det naturlig føre til noe avgang, mener han.
Fedeli mener også at dette er naturlig:
- Dette er sånt som skjer i mergers.