ID-brikker er hypet og blir en skuffelse

IT-bransjen lover alt for mye med RFID, de små radiobrikkene som kan spore gjenstander. Her er fellene Gartner advarer mot:

Med små "Køfri"-brikker skal stadig flere typer gjenstander merkes og spores digitalt. I demonstrasjoner viser IT-leverandørene frem hvordan paller, kasser og til slutt enkeltvarer kan spores med antenner i tak, utgangsporter og hyller.

Målet er å effektivisere vareflyt og logistikk, men Gartner mener IT-bransjen igjen har lovet for mye. Bedrifter som starter med RFID-prosjekter vil bli kraftig skuffet dersom de ikke først stikker fingeren i jorda, skriver Gartner i en ny analyse av RFID-markedet.

(Bildet viser en RFID-brikke. Selve brikken er som et knappenålshode på midten, den større firekantede ringen rundt er antennen)

RFID er ikke i vanlig bruk, det er ikke klart for vanlig bruk, det er ikke billig og det er ikke lett å implementere, er Gartners ubarmhjertilige, men faste påpekning om helt nye teknologier.

Gartner har tidligere påpekt at RFID blant annet skaper store utfordringer for eksisterende forretningssystemer og lagringssystemer som bare er dimensjonert for å håndtere samlesummer - ikke en ID for hver enkelt var.

Halvparten av alle RFID-prosjekter vil feile, mener Gartner og det mangler ikke på gigantplaner. Både Pentagon og WalMart-butikkjenden, de to største innkjøperne i verden, krever nå at deres største leverandører merker sine varer med RFID-brikker.

RFID vil bli et viktig og effektivt verktøy, men det vil ta tid.

Her er Gartners råd for hvordan man kan forberedes seg på problemer med RFID i årene fremover.

RFID-prosjekter bør kjøres som helt separate løp og ikke vevd inn i andre IT-prosjekter som blir gjort avhengig av fremdrift og resultater på RFID-siden.

- Ikke overdriv effekter av RFID til ledelsen og resten av organisasjonen

- Velg en stor og sikker leverandør - som alltid med et nytt marked har det oppstått en overetablering og det kommer en utskilling/konsolidering

- Lag en grundig plan og skriftelig plan som fokuserer på kostnader

- Det er mulig at du som leverandør blir presset til å innføre RFID overfor en kunde, men pass på at du får betalt eller at du kan forsvare kostandene

Dessuten er teknologien i sterk utvikling - blant annet øker rekkevidden på brikkene raskt.

Gartner advarer også mot å sammenligne seg med WalMart og Pentagon - dette er enorme organisasjoner med ressurser og skalafordeler de færreste andre har.

Få ledere til å forstå at RFID er overhypet (kanskje ved å dele ut akkurat denne analysen). Dessuten har WalMart jobbet med RFID-teknologi siden 90-tallet.

Til toppen