Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) har lansert en nett-test kalt Sikker ID. Hensikten er å gi bedrifter en tilbakemelding på hvor flinke de er til å verne om sine kunders følsomme opplysninger.
Testen omfatter 24 spørsmål fordelt på fem kategorier:

- Kontroll av ny kunde
- Behandling av kundeinformasjon
- Beredskap
- Avslutte kundeforhold
- Beskytte egen bedrift
Testen kan gjennomføres anonymt eller etter en registrering. Belønning for å registrere seg er et elektronisk merke som man kan benytte på sitt nettsted for å vise at man tar problemet med ID-tyveri på alvor. Det skal ta fra 15 til 25 minutter å fullføre testen.
Testen leveres av ID-tyveriprosjektet. Den er utviklet av NorSIS, Datatilsynet og Næringslivets sikkerhetsråd, og finansiert av Finansmarkedsfondet, Finansnæringens fellesorganisasjon og Datatilsynet.
Behovet for testen stadfestes av en undersøkelse publisert av ID-tyveriprosjektet i november i fjor: 124 000 nordmenn utsatt for ID-tyveri de siste to årene. Med antatt snittkostnad på 5000 kroner per ID-tyveri, innebærer det samlede kostnader på over 600 millioner kroner.
ID-tyveri har mange former, og slett ikke alt har med digitale tjenester å gjøre: Et SIM-kort bestilt i bedriftens navn og snappet opp fra en postkasse brukes til svindel for et sekssifret beløp. Følsomme pasientopplysninger publiseres på nett. Falsk ID brukes til å bestille varer over nett. Et av de nærmere 56 000 norske førerkortene som «forsvant» i 2009 ble brukt til å bestille en leiebil, som aldri ble levert tilbake. I disse tilfellene er bedriftene blitt sittende igjen med ansvaret – og regningen.