BEDRIFTSTEKNOLOGI

IDC: Hånd-PC-markedet går Microsofts vei

IDC har revidert sine anslag om utviklingen av markedet for hånd-PC-markedet. Selv med svekkede tall går det Microsofts vei, særlig på bedriftsmarkedet.

4. okt. 2001 - 12:57

Med Symbian stadig mer eller mindre i startgropa, koker plattformkonkurransen innen hånd-PC-er ned til PalmOS fra Palm mot Pocket PC fra Microsoft.

HP Jornada 568 bak Compaq iPaq H3800, begge med Pocket PC 2002. <i>Foto:  HP</i>
HP Jornada 568 bak Compaq iPaq H3800, begge med Pocket PC 2002. Foto:  HP

En ny undersøkelse fra IDC slår fast at Palm er ikke så svekket som tidligere antatt, selv om den bekrefter den rådende oppfatningen - at Palm har lykkes å bygge tette forbindelser mot forbrukerne, men stiller langt svakere når bedrifter skal standardisere på hånd-PC-er for å integrere dem mot det øvrige IT-systemet. Palm var tidligere varslet et nytt apparat mer målrettet mot bedriftsmarkedet, men meddelte nylig at den opprinnelige tidsplanen med lansering rundt det kommende årsskiftet, må forskyves.

En rekke andre produsenter lager mer avanserte PalmOS-baserte apparater enn Palm selv, blant dem Sony og Handspring Inc.

IDC har revidert sine anslag for det samlede hånd-PC-markedet. Analytikerne har også gjennomført en egen undersøkelse der 1100 bedrifter har fortalt om hvordan de akter å forholde seg til innkjøp av hånd-PC-er det kommende året.


Bedriftsundersøkelsen viser at 60 prosent har Palm i organisasjonen allerede, og at andelen vil vokse til 70 prosent neste år. 35 prosent har Pocket PC. Andelen vil vokse til 53 prosent.

Dette peker på at mange vil overlate valget av PalmOS eller Pocket PC til den enkelte, og tolerere blandede miljøer. Da bærer salget mer preg av konsument enn av organisert bruk av disse maskinene til annet enn personlig filofakseri.

Når det er snakk om mer organisert bruk, er trenden en annen. Blant bedrifter med mer enn 500 ansatte vil flere standardisere på Pocket PC enn på PalmOS.

I det globale markedet regner IDC med at det ble omsatt 10,4 millioner enheter i fjor. Tidligere anslag viste en vekst i år på 50 prosent. Det reviderte anslaget viser en vekst på mellom 10 og 20 prosent. Markedsandelen til PalmOS er 65 prosent, mot 25 prosent for Pocket PC.

I det amerikanske markedet var omsetningen 5,3 millioner enheter i fjor. I år skulle den vokse med 20 prosent. IDC har revidert dette anslaget ned til 15 prosent. PalmOS har mellom 69 og 75 prosent av markedet, Pocket PC mellom 15 og 25 prosent.

I 2005 vil det globale markedet ha vokst til 60 millioner enheter, mener IDC. PalmOS vil stadig finnes på flere av de solgte enhetene enn Pocket PC, men Pocket PC vil øke mer enn PalmOS.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.