Microsoft har blant annet inngått avtaler med SOL, Telenor Nextel, Telia og HjemmeNett om å levere nettlesere for deres brukere. Ifølge Ole Tom Seierstad vil dette gi nettleseren 95 prosent av nye brukere på Internett i Norge.
- Vi regner i dag med at 95 av 100 nye brukere innstallerer vår nettleser på maskinen før de kobler seg opp til Internett første gang, sier han til digi.no.
I dag har Microsoft en andel på mellom 45 og 55 prosent av det norske nettlesermarkedet. Variasjonene i tallene avhenger av hvor og når undersøkelsen er gjort. Tallene viser blant annet en økning i Microsoft Explorer i helgene og på kveldstid, noe som tyder på at det er hjemmebrukerne som først og fremst bruker programvaren.
_logo.svg.png)

Med avtalene som nå er inngått vil posisjonen blant hjemmebrukerne ytterligere forsterkes.
Blant annet vil Microsofts avtale med HjemmeNett innebære distribusjon av selskapets nettleser på 800.000 CD-ROM-plater. Dermed vil Microsoft ta store markedsandeler i hjemmebrukersegmentet som har et enormt potensial.
Samtidig er det også trolig at brukere i dette segmentet vil ha en høyere terskel for å bytte ut nettleserprogrammet sitt.
- Vi vet ikke hvor terskelen ligger for at en bruker skal bytte ut nettleser, men mye tyder på at forhåndsinnstillingene fra nettleverandøren er viktige. Mange ønsker ikke å bytte nettleser fordi de da må endre på disse, sier Seierstad.