BEDRIFTSTEKNOLOGI

IE 4.0 tar 95 av 100 norske nettbrukere

Microsoft Norge har inngått avtaler om å levere nettlesere for alle de store nettleverandørene i Norge. Avtalene gir Explorer 95 av 100 nye brukere i Norge, sier Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge til digi.no.

Morten Øverbye
2. okt. 1997 - 17:10

Microsoft har blant annet inngått avtaler med SOL, Telenor Nextel, Telia og HjemmeNett om å levere nettlesere for deres brukere. Ifølge Ole Tom Seierstad vil dette gi nettleseren 95 prosent av nye brukere på Internett i Norge.

- Vi regner i dag med at 95 av 100 nye brukere innstallerer vår nettleser på maskinen før de kobler seg opp til Internett første gang, sier han til digi.no.

I dag har Microsoft en andel på mellom 45 og 55 prosent av det norske nettlesermarkedet. Variasjonene i tallene avhenger av hvor og når undersøkelsen er gjort. Tallene viser blant annet en økning i Microsoft Explorer i helgene og på kveldstid, noe som tyder på at det er hjemmebrukerne som først og fremst bruker programvaren.

Med avtalene som nå er inngått vil posisjonen blant hjemmebrukerne ytterligere forsterkes.

Blant annet vil Microsofts avtale med HjemmeNett innebære distribusjon av selskapets nettleser på 800.000 CD-ROM-plater. Dermed vil Microsoft ta store markedsandeler i hjemmebrukersegmentet som har et enormt potensial.

Samtidig er det også trolig at brukere i dette segmentet vil ha en høyere terskel for å bytte ut nettleserprogrammet sitt.

- Vi vet ikke hvor terskelen ligger for at en bruker skal bytte ut nettleser, men mye tyder på at forhåndsinnstillingene fra nettleverandøren er viktige. Mange ønsker ikke å bytte nettleser fordi de da må endre på disse, sier Seierstad.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.