BEDRIFTSTEKNOLOGI

IE6.0 - Pretty Poor Privacy

Microsoft Internet Explorer 6.0 har kommet i endelig versjon, i allefall på engelsk, og de som har lastet den ned og leser dette har antagelig fått en advarsel mot nettsidene i digi.nos spalter. Reklamen snakker om bedre personvern. Jeg er nå ikke så helt sikker på det.

Håkon Styri
25. sep. 2001 - 06:33
Microsoft CorporationP3P





ikke uttømmende oversikt

Hvordan P3P virker
digi.no


Det viktigste man skal merke seg er at P3P kun dreier seg om erklæringer. Det er ingen mekanismer som fanger opp juks, løgn eller at erklæringen er feilaktig av andre årsaker. I Norge har P3P meget begrenset verdi før Datatilsynet, Forbrukerombudet eller private merkeordninger som Nsafe forholder seg til teknologien og kan anbefale maler for innholdet i erklæringene, og har kompetanse til å kontrollere at det som blir sagt i erklæringene medfører riktighet.

Cookies og cookies
Microsoft har tolket P3P på sin måte og i deres verden dreier det seg i hovedsak om cookies (informasjonskapsler på norsk). Microsoft har endelig laget et litt mer praktisk filter for cookies, noe andre nettlesere har tilbudt lenge. Internet Explorer 6.0 forholder seg til cookies fra tredjepart. Disse brukes gjerne i forbindelse med reklame, web-bugs og avanserte statistikktjenester. Ulempen er at brukergrensesnittet i Internet Explorer bare gir tilgang til et meget begrenset utvalg av de valgene P3P gir mulighet til. For å velge instillinger ut over dette er det nødvendig å redigere XML-filer.

Det kreves relativt høy kompetanse for at brukeren faktisk skal kunne forholde seg til informasjonen i P3P og innstillingene til nettleseren.

Det er sannsynlig at de fleste brukere vil bruke standardinstillingen nettleseren kom med, og ikke tenke mer over dette. Mange av disse vil ikke engang sette seg inn i hva standardinstillingen betyr.

Et annet problem er at en del nettsteder møter brukeren med en beskjed om at det er påkrevet med cookies for å bruke tjenesten. Dagens utgave av P3P er ikke særlig godt tilpasset situasjoner hvor bruker og tjenestetilbyder er uenige om hvor mye informasjon man skal gi fra seg. Internet Explorer gjør det enkelt å skru av beskyttelsen, enten for ett og ett nettsted eller rett og slett for alle.

På et tivoli er det greit nok at man møter et skilt som sier at "du må være så høy for å kjøre denne karusellen", men det er ikke så effektivt når brukerne kan stå på en krakk når høyden skal måles. Andre steder enn et tivoli er det også tvilsomt om man kan stille all verdens krav før kundene får slippe inn i forretningslokalene.

Microsofts egen anbefaling når brukere får melding om at et nettsted krever å få bruke cookies er å endre instillingen av «Privacy» på Internet Explorer 6.0 til en av de to laveste innstillingene. (Referanse er Microsofts artikkel Q299331 ble revidert 27. august 2001.) Det er et nokså dårlig råd å gi dersom man virkelig mener noe med bedre personvern.

Ikke det eneste problemet
Nå er det ikke noen nyhet at enkelte brukere ikke ønsker å bruke cookies, og det er da også utviklet løsninger som tilbyr mye av den samme funksjonaliteten på annen måte. Mye har skjedd siden Netscape utviklet cookies, og det er uheldig å fokusere for mye på én teknologi. P3P er blitt til med de beste intensjoner, men det er en standard som bare adresserer en del av et større problem.

Microsoft utnytter en av løsningene som bruker en annen metode enn tredjepart cookies for å la nettsteder utveksle informasjon om brukere i tjenesten Passport. Det kan i utgangspunktet virke som en veldig kjekk tjeneste. Du trenger bare en brukeridentitet og ett passord for å kunne logge deg på en rekke forskjellige tjenester.

Det kan være nyttig for glemsomme mennesker som ønsker å være registrert på mange forskjellige nettsteder, men Passport undergraver det personvernet P3P forsøker å bedre. Brukere betror mye personlig informasjon til Microsoft, og både tjenesten Passport og Microsoft generelt, har sine svakheter med hensyn til sikkerhet.

Til tross for at nettlivet tilsynelatende blir enklere med én identitet og ett passord har brukerne en annen mening. I følge Gartner Group tror bare 11 prosent av amerikanske brukere at Passport gir dem en bedre brukeropplevelse. 70 prosent svarte at det var lite sannsynlig at de registrerte seg som Passport-brukere i nær framtid. Svært få av de som hadde registrert seg som Passport-brukere brukte tjenesten på andre enn Microsofts egne nettsteder. Det mest interessante ved undersøkelsen er at rundt 90 prosent har sagt at de ikke er interessert i å gi fra seg personopplysninger i bytte mot personlig tilpassede tjenester.

På spørsmålet "Where do you want to go today?" svarer altså et flertall at det er en privatsak.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.