iGroup omstrukturerer forretningsdivisjonene

iGroup har bestemt seg for å legge ned portaldivisjonen, som er en av forretningsdivisjonene til det børsnoterte konsernet. Samtidig reorganiserer de driften og samler all forretningsvirksomhet i fire divisjoner.

Styret i iGroup har bestemt seg for å legge ned forretningsdivisjonen "Portaler", som var et av tre satsningsområder per tredje kvartal. Samtidig restrukturerer de driften til fire satsingsområder: iSolutions, iTechnology, iStorage og Netshop.

- Vi innså at dette var å somle bort aksjonærenes ressurser å fortsette med portalvirksomheten, sier styreformann Rolv E. Heggenhougen til digitoday.no.

- Å konkurrere med Sol og Spray krever enorme midler og disse aktørene har allerede et stort forsprang. Horisontale portaler vil overleve, men ikke mange. Sannsynligvis vil vi oppleve det samme som i fjernsynets barndom i USA på 40 og 50-tallet hvor alle hev seg på og veldig få overlevde.

Det var den 3. februar at iGroup kjøpte internettportalen Guiden.no. Guiden.no skulle samle vertikale portaler på ett nettsted. Guiden.no og Nettvarehuset som utgangspunkt skulle lage byguider, temaguider, bransjeguider og bli et naturlig sted å starte for de som vil handle på Internett.

Nå velger altså konsernet å legge ned driften. De ansatte har blitt sagt opp, mens teknisk personale går over til iSolutions. iGroup regner med å spare betydelige beløp som i stedet kan pløyes inn i virksomheter som har en større oppside.

Per tredje kvartal hadde portalvirksomheten samlede driftsutgifter på nesten syv millioner kroner og ubetydelige driftsinntekter. Besparelsen blir med andre ord enorm og vil bedre cashflowen til selskapet.

- Vi er komfortabel med dagens kapitalsituasjon, men å gå ut å hente penger nå med så lav aksjekurs er noe som er svært lite ønskelig.

Når det gjelder prisingen av selskapet, håper Heggenhougen at det vil bli bedre fremover:

- Det er lite vi kan gjøre med markedssentimentet. Fallet i aksjekursen til internettselskaper er det lite vi kan gjøre med annet enn å jobbe videre på det vi kan. Vår markedsverdi er på bare 70 prosent av vårt samlede salg, og dette er meget billig i forhold til mange av våre konkurrenter. Vi vil fortsatt kjøre en ekspansiv oppkjøpsstrategi for å "vanne inn" aksjonærverdier. I tillegg håper vi å styrke vårt styre i nær fremtid, sier Heggenhougen til digitoday.no.

Når det gjelder utskillelse av virksomheter, er det neppe nært forestående:

- Det er kun to grunner til at vi skal selge ut selskaper: Det er andre som kan drive virksomheten bedre enn oss, eller at vi trenger kapital. Vi avsluttet tredje kvartal med 30 millioner på bok og inntil videre kan vi gjøre dette bedre selv, avslutter Heggenhougen.

Til toppen