KARRIERE

Ikke bare moro å lage spill

Man må like dataspill for å jobbe i Funcom, men det er ikke alltid så gøy å spille det samme spillet i 500 timer.

Therese Werenskiold
11. des. 1998 - 15:01

Det norske spillutviklingsfirmaet Funcom AS ble startet opp i 1993. Den gang var det fem spill-interesserte unge menn. I dag er firmaet kjent på verdensbasis, og har utviklet 14 spill som er å finne på markedet.

Funcom har en avdeling i Dublin, men hovedkontoret og størstedelen av de ansatte holder til i Oslo. Utviklingsdirektør Marius Kjeldahl sier til digi.no at de ansatte jobber med prosjekter i to-års sykluser, og at de nå er i ferd med å avslutte prosjektene.

- De fleste nyansettelser skjer i begynnelsen av nye prosjekter.

Ansatte rekrutteres både rett fra skolen og fra andre data-selskaper. De fleste som jobber i Funcom har dataingeniør- eller sivilingeniør-utdannelse. Det er også noen grafikere og designere.

- Det kreves en spesiell kompetanse for å jobbe med spillutvikling, men det aller viktigste er interesse for faget. Man må like å spille spill. Teknikere og dyktige tegnere er de vanskeligste å få tak i, sier Kjeldahl. - Det er stor etterspørsel etter den kompetansen generelt.

Gjennomsnittsalderen er på omtrent 26 år, og av de nesten 90 ansatte er det bare syv jenter. Utskiftningen er under gjennomsnittet for IT-bransjen, forteller Kjeldahl. Det er også et spesielt selskap, så det er ikke alltid så enkelt å bytte jobb.

Mange vil sikkert tenke at dette må være paradiset for unge spill-glade gutter; å få betalt for å teste og spille spill! - Dette er glansbildet, forteller Kjeldahl. - Det er kanskje moro å spille et spill i fem eller femti timer. Men det er ikke så moro etter å ha spilt det samme spillet i fem hundre timer. Folk er som regel svært slitne etter endt prosjekt.

Funcom har seks store prosjekter gående akkurat nå. To playstation-spill, to PC/CDROM-spill og to Internett-spill.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.