Ikke lenger spill for galleriet

Amerikanske annonsører har oppdaget kraften i data- og videospillene. Nå fjerner blant andre Levi's seg vekk fra de kostbare mediekanalene og produktplasserer i medier hvor reklamen kan repeteres om og om igjen til lave eksponeringskostnader.

Merkevareprodusenter har i lang tid slåss om å få eksponere produktene sine i Hollywood-filmer og fjernsynsserier. Komiserien Seinfeld var for eksempel berømt for all produktplassering.

Mens produktplassering i en film når en bred publikumsgruppe én gang, kan plasseringer i videospill nå smalere grupper mange ganger – hver gang spillet spilles.

Den demografiske sammensetningen av videospillbrukere er spesielt tiltrekkende for enkelte annonsører. De fleste er menn i aldersgruppen 12 til 35 år som ikke bruker særlig tid på tradisjonelle medier.

- Vi beveger oss mer og mer vekk fra de store, kostbare mediekanalene og ønsker å snakke mer direkte til de forbrukerne vi henvender oss til, sier en talsmann for Levi Strauss i San Francisco. Levi's er blant dem som har plassert logos og produkter i flere videospill. En annen faktor er stadig bedre grafisk kvalitet på selve spillene. Produktlogoer kan faktisk nå gjengis med tilfredsstillende kvalitet

Spillprodusenten 989 Studios i Foster City sør for San Francisco har tiltrukket seg flere sponsorer. I snowboardspillet Cool Boarders 3 suser snowboarderne på Burton snowboards forbi reklameflagg for Butterfinger sjokolade iført Levi's jeans, og forsøker å slå konkurrentens tid, registrert på Swatch klokker.

-Den dagen vi utga Cool Boarders 3, sto sponsorene i kø og spurte hvordan de kunne bli med i Cool Boarders 4, sier en representant for selskapet.

Bransjeeksperter tror ikke produktplassering blir den viktigste inntektskilde for spillprodusenter, men det kan bidra til å dekke produksjons- og utviklingskostnader. 989 Studios nekter å opplyse hva de krever av sponsorene, men andre kilder sier at betalingen kan variere fra 500 til 50.000 dollar (3.750 til 375.000 kroner) per produkt.

Mer vanlig enn direkte betaling for produktplassering, er avtaler om krysspromotering. En annen spillprodusent i Foster City, Psygnosis, utga for eksempel i fjor et spill for PC og Sony PlayStation kalt G-Police. Alle personene i spillet var iført klær fra produsenten Diesel.

Diesel på sin side markedsførte spesielle G-Police jakker, og hadde egne spillstasjoner i butikkene sine hvor kunder kunne spille G-Police.

Elektroniske spill er blitt det raskest voksende segment i amerikansk underholdningsindustri. Salg av data- og videospill nådde 6,3 milliarder dollar (47 milliarder kroner) i fjor.

Til toppen