Karriere

Ikke lov å sende mail midt på dagen

Et dansk reklamebyrå mener at de ansattes utstrakte bruk av e-post skaper en stresset arbeidsdag og hemmer kreativiteten. Nå innfører selskapet en daglig femtimers epost-pause.

Therese Werenskiold
16. mai 2001 - 10:28

Jyllands-Posten skriver i dag at bruken av e-post i danske bedrifter har blitt så omfattende at det koster store summer i tapt arbeidstid. Mange ansatte bruker timer på å lese og besvare e-post hver dag.

Ifølge en undersøkelse foretatt av analysebyrået Gartner Group er over 30 prosent av all e-post som sendes i arbeidstiden private beskjeder. Kun 27 prosent inneholder viktige opplysninger som krever øyeblikkelig oppmerksomhet.

Reklamebyrået BBDO i København har tatt konsekvensen av dette, og innført en epost-pause fra klokken 10.00 og 15.00.

BBDOs direktør, Juliane Meulengracht, sier til Jyllands-Posten at epost-pausen er et eksperiment. Hun tror at de ansattes e-post får altfor høy prioritet i forhold til arbeidsoppgavene.

- Hvis arbeidsdagen begynner med 40 dårlige samvittigheter i innboksen, er det ofte at man bruker tiden på å lese og besvare disse i steden for å være iverksettende og kreativ selv, sier hun til avisen.

Det var enighet blant de ansatte ved reklamebyrået om at epost-bruken gjorde dem stresset og tok makten over deres arbeidsdag.

Konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers vil ikke innføre epost-pauser, men har i stedet utarbeidet "ti epost-bud".

- E-post er livsnerven vår, derfor ville vi aldri innføre en epost-pause. Vi har i stedet valgt å innføre en streng epost-disiplin som skal få medarbeidere til å vurdere viktigheten av en e-post, og også vurdere hvor mange de skal sende den til, forteller Keld Holmgaard, marketingdirektør i PWC, til Jyllands-Posten.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra