KARRIERE

IKT har (ikke) gjort skolen bedre

Høyskolefolk, undervisningsledere og departement strides om verdien av og vitsen med IKT i skolene.

7. mai 2004 - 13:34

– Vi har ikke gode nok bevis og forskningsresultater på at elever gjør det bedre på skolene med bruk av IKT, sier professor Sigmund Lieberg ved Universitetet i Oslo.

Brannfakkelen ble kastet ut i forbindelse med den årlige seansen Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL) som ble arrangert torsdag med 700 høyskolefolk, undervisningsledere og myndighetspersoner fra Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD).

Konferansen skulle sette fokus mot hva Norge har oppnådd med bruk av IKT i skolene, og åpner seansen med spørsmålet: En milliard kroner kastet bort på IKT i skolen?

- Det er ingenting som tilsier at læringen er blitt bedre ved bruk av IKT i skolene, sier Lieberg som dermed skapte en høy temperatur i salen.

Han mener at så lenge den forskningen som ligger til bunn sponses av penger fra statsbudsjettet, blir det som bukken som passer havresekken og ender opp i et dårlig forskningsresultat.

Konferansen arrangeres for 10. gang i Trondheim og har fokus på IKT i skolene og digital kompetanse. Norge ligger fremdeles langt bak når det gjelder bredbåndsutvikling og innovasjon.

Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) har nå også justert sin ambisiøse femårsplan for IT i skolen. Statssekretær Bjørn Haugstad i UFD sa i februar til digi.no at målet var å bli best i verden på digital kompetanse innen 2008.

Nå er målet blitt justert til å være blant de fremste.

Den femårige planen har følgende fire hovedmål:

  1. I 2008 skal norske utdanningsinstitusjoner ha tilgang til infrastruktur og tjenester av høy kvalitet. Læringsarenaene skal ha teknisk utstyr og internettforbindelse med tilstrekkelig båndbredde. Utvikling og bruk av IKT i læringsarbeidet skal støttes av sikre og kostnadseffektive driftsløsninger.
  2. I 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer. Alle lærere i og utenfor skoler og universiteter/høgskoler, skal kunne utnytte IKT på en sikker, fortrolig og kreativ måte for å utvikle de kunnskaper og ferdigheter de trenger for å kunne være fullverdige deltakere i samfunnet.
  3. I 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant fremst verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring.
  4. I 2008 skal IKT være et integrert virkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning, basert på organisasjonsformer som fremmer læring og nyskaping.

Departementet har tidligere hatt ansvar for planene IKT i norsk utdanning 1996–1999 og 2000–2003, som nylig er avsluttet. Selv om ITU ikke lot seg imponere, er Haugstad fornøyd med utviklingen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra