Jobs viste til undersøkelser Apple selv har gjennomført for å få en bedre forståelse av sitt nye marked.
Fra 15. august til 31. desember solgte Apple 800.000 iMac-maskiner verden over:
- 32 prosent gikk til førstegangskjøpere av personlig datamaskin.
- 13 prosent gikk til tidligere Wintel-eiere.
- 24 prosent gikk til Mac-brukere som trengte enda en maskin.
- 31 prosent erstattet eldre Mac-maskiner.
Jobs la selvfølgelig sammen de tre første tallene i denne rekka, for å vise at 69 prosent av alle solgte iMac er med på å øke tallet på Mac i bruk.
Undersøkelsen viser også at iMac er en utpreget Internett-maskin. 82 prosent av iMac-eierne bruker den til streif. 66 prosent sa de fikk opp Internett-forbindelsen samme dag som de pakket ut maskinen.
- Vi la også inn et spørsmål om hvor lang tid de hadde brukt på å få opp Internett-forbindelsen, fortalte Jobs. - 44 prosent svarte "under et kvarter". 62 prosent svarte "under en halvtime". 74 prosent svarte "under en time". Det siste er for dårlig. Målet vårt er å gjøre det så enkelt at 100 prosent greier det på under en time.
Hele 42 prosent av iMac-eierne har allerede foretatt sine første innkjøp over Internett.