Dramatiske tiltak mot SARS-CoV-2

India erklærer full lockdown

En rekke norske virksomheter har satt bort IT-oppgaver til indiske konsulenter, som nå har portforbud.

PORTFORBUD: Indias 1,38 milliarder innbyggere er satt i karantene for å hindre spredning av koronavirus. Bildet viser nær folketomme gater i Mumbai natt til onsdag, da portforbudet trådte i kraft.
PORTFORBUD: Indias 1,38 milliarder innbyggere er satt i karantene for å hindre spredning av koronavirus. Bildet viser nær folketomme gater i Mumbai natt til onsdag, da portforbudet trådte i kraft. (Foto: Prashant Waydande, Reuters / NTB scanpix)

En rekke norske virksomheter har satt bort IT-oppgaver til indiske konsulenter, som nå har portforbud.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »
En politimann I New Dehli deler ut slag for å straffe innbyggere som bryter karantenen.
En politimann I New Dehli delte onsdag ut slag for å straffe innbyggere som bryter karantenen. Foto: Adnan Abidi, Reuters

India har fra midnatt innført portforbud og full karantene for alle landets 1,38 milliarder innbyggere. Det erklærte statsminister Narendra Modi i en TV-sendt tale i går.

– Hele landet skal stenges helt. For å berge India, for å berge alle dets borgere, deg og din familie, vil hver eneste gate, hvert eneste nabolag være underlagt portforbud, sa Modi ifølge NTB.

Ordren gjelder i første omgang for de neste 21 dagene. Hvilke følger får dette for de norske virksomhetene som har satt bort IT-oppgaver til India? Eller konsulentselskapene som tilbyr indisk kompetanse til prosjekter i Norge?

– Nå er det viktig å holde hjulene i gang

Capgemini-sjef Jens Middborg (fra v.) ved overlevering av en rapport til kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup. Arkivbilde.
Capgemini-sjef Jens Middborg (fra v.) ved overlevering av en rapport til kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup. Arkivbilde. Foto: Nina Zimmer/Capgemini

Jens Middborg er administrerende direktør i Capgemini Norge. Den franske IT-konsulentkjempen med hovedkvarter i Paris har rundt 220.000 ansatte globalt.

Business Times skrev nylig at Capgemini har 115.000 ansatte i India. Ambisjonen for få uker siden var å rekruttere ytterligere 30.000 i år. Mer enn halve konsernet jobber altså ved globale leveransesentre i storbyer som Mumbai og Bangalore.

– Først og fremst er vi opptatt av sikkerheten til våre kolleger i India og håper at nedstengningen vil stanse spredningen av korona, sier Jens Middborg i en epost til Digi.no.

Han viser til at konsulentene er meget godt trent i distribuert jobbing, herunder digitale stand up-møter om morgenen, sikring av framdrift og oppfølging av prosjekter.

– Vi opplever en enorm innsatsvilje og fleksibilitet fra våre medarbeidere, både her i Norge og de i India som jobber på norske prosjekt. Vi er fra før vant med fjernarbeid, og har allerede både utstyr og sikkerhetsrutiner på plass for å håndtere dette på en ansvarlig måte.

I den rådende situasjonen er det vesentlig å fortsette «business as usual» i størst mulig grad, mener norgessjefen. 

– Nå er det viktig at både vi på konsulentsiden og våre kunder er løsningsorienterte og fleksible, slik at vi holder hjulene i gang og kommer oss best mulig ut av krisen, sammenfatter Jens Middborg i Capgemini.

Grundige vurderinger

Forhåpentligvis skal vi klare å operere så tett på normalen som mulig er, gitt den ekstreme situasjonen

Telenor har tett kontakt med sine IT-partnere i India, som samlet omfatter rundt 250 personer hos Accenture og Tata Consultancy Services (TCS).

Allerede forrige uke gjorde leverandørene tester for å se om indiske ansatte kunne jobbe hjemmefra. Det har fungert bra, ifølge Telenors informasjonssjef Magnus Line.

– Vi er glad for at vi fikk gjennomført den testen. IT-supporten vi har i India jobber nå hjemmefra. Det dreier seg primært om IT-utvikling og prosessoppgaver som kundeservice og ordreproduksjon.

Telenor er ikke bekymret når digi.no spør om hvordan de oppfatter situasjonen.

– Det er en akseptabel situasjon for en midlertidig periode. Vi har gjort grundige sikkerhetsvurderinger både for egen del og for personellet som jobber hjemmefra. Forhåpentligvis skal vi klare å operere så tett på normalen som mulig er, gitt den ekstreme situasjonen, fastholder Magnus Line.

Accenture har trolig titusener av ansatte i India uten mulighet for hjemmekontor

India er også selve krumtappen i konsulentselskapet Accenture sin såkalte globale leveransemodell. Mer enn hver tredje av Accenture sine drøyt 500.000 globalt ansatte sitter i India.

Rundt 60 prosent av staben i India har mulighet til å jobbe fra hjemmekontor. Det går frem fra kvartalspresentasjonen Accenture holdt forrige uke (se presentasjonens side 8).

Det innebærer at Accenture alene har anslagsvis mer enn 60.000 IT-ansatte i India, som de neste ukene ikke får gjort jobbene sine.

Accenture Norge hevder likevel at de i tett samarbeid med kundene så langt ikke har opplevd leveranseproblemer.

– Vi har lang erfaring i å jobbe «remote» og er verdens største bruker av Microsoft Teams. I løpet av de siste ukene har vi også utstyrt flere av våre ansatte globalt med utstyr slik at de kan jobbe hjemmefra, skriver kommunikasjonssjef Øystein Ingdahl i Accenture Norge i en epost til Digi.no.

Helse og sikkerhet først

TCS er med 446.675 ansatte Indias største IT-tilbyder. Tata har en rekke store norske virksomheter på kundelisten, blant annet Telenor, Posten Norge, DNB og Vipps.

– Helse og sikkerhet for alle våre medarbeidere og kunder er av største viktighet. Og vi har iverksatt en rekke tiltak utifra situasjonen som råder, sier Roland Bägén, nordisk pressekontakt for TCS.

Ifølge ham inkluderer det et omfattende prosjekt kalt «Secure Borderless Work Spaces», som skal gjøre det mulig for TCS-ansatte å jobbe hjemmefra, både i Norge og India.

– Vi samarbeider også med myndighetene i India for å sikre at vi kan opprettholde kritiske IT-funksjoner. I tillegg jobber vi sammen med kundene våre for kontinuerlig å evaluere situasjonen og iverksette nødvendige tiltak, opplyser Bägén.

Konsernsjefen i TCS, Rajesh Gopinathan, publiserte i går et innlegg på Linkedin. Han utdyper der hvilke tiltak de foretar under koronavirus-pandemien. På tross av åpenbare bekymringer så er toppsjefens hovedbudskap at butikken holder åpent («We are open for business»). Gopinathan føler seg overbevist om at krisen vil være kortvarig.

Statkraft lite berørt

I 2018 valgte Statkraft å tjenesteutsette drift og vedlikehold av all administrativ IT-infrastruktur og tilhørende tjenester for sine 4000 ansatte i 16 land til indiske HCL Technologies.

Statkraft er gjort kjent med de omfattende korona-tiltakene India beordret i går, men mener at de har kontroll på situasjonen. Kort fortalt ser de ingen spesielle utfordringer.

Det skyldes at de i hovedsak forholder seg til HCL sine avdelinger i Oslo og Stockholm. Dessuten gjelder avtalen leveranse av administrative IT-funksjoner, ikke operativ virksomhet som kraftproduksjon.

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen