India spiser opp veksten til IBM

IBM-sjef Sam Palmisano har ryddet seg til høyere fortjenesten, men salget vokser ikke. Årsaken ligger i India:

Spenningen rundt IBM-tallene som kom sent tirsdag kveld norsk tid var stor. For IBM-sjef Sam Palmisano levert skuffende tall for fjerde kvartal.

IBM har siden det gjennomført en rekke tiltak for å kutte kostnader og det har gitt resultater. Bunnlinjen er 22 prosent bedre enn i fjørste kvartal 2005 - 1,71 milliarder dollar sitter IBM igjen med.

Men det kan man ikke fortsette med over tid - kostnadskutt er ikke en kilde til varige gode resultater, påpeker amerikanske analytikere som vil se en vekst i IBMs salg.

Omsetningen er ned 9,8 prosent. Mye av dette forklares ved at IBM-tallene nå ikke innholder noen PC-divisjon - denne er solgt til Lenovo.

Men tar man vekk denne effekten og svinginger i valuta, vokser ikke IBM sammenlignet med første kvartal 2005.

IBM vokser i enkelte geografier, men i Asia er salget ned 21 prosent. Årsaken er klar: IBM er nå først og fremst et konsulentselskap og IBM Global Services mister kunder til billigere indiske konsulentselskaper som Tata og Infosys.

Lyspunktet kommer denne gangen fra nettopp den delen av IBM som har blitt mindre viktig. Salget av servere har løftet seg med tre prosent og IBM har også klart å øke marginene, et kunststykke i et marked preget av raske prisfall.

Til toppen