Individfokus førte SAS Institute til topps

Holdninger og personlig oppfølging avgjør arbeidsmiljøet hos SAS Institute-sjef Frank Møllerop.

Den norske suksessbedriften SAS Institute kappkjørte mot de 1000 beste bedriftene i Europa om å bli Europas beste arbeidsplass, og kom overraskende godt ut. Andreplassen deles av ni selskaper – deriblant SAS Norge.

Kåringen, som har det engelske navnet Great Place to Work, gjøres i 29 land over hele verden. Resultatene publiseres årlig i Fortune Magazine i USA og Financial Times i Europa.

SAS Institute-sjef Frank Møllerop hevder til digi.no at det ikke er lønnen som er årsaken, men inkludering og holdninger til de ansatte.

– Vi har ikke som mål å være lønnsledende, men vi vil være inkluderende og skape gode utviklingsmuligheter for hver enkelt ansatt. Det viktigste vi ser på når vi ansetter er faktisk hva slags holdninger de har, forteller han digi.no.

Med holdninger mener Møllerop hva slags interesser, hobby og innstilling de nyansatte har til livet og sine medmennesker.

– Det er ikke noen bestemt formel vi bruker for å finne ut dette, men det vil raskt avspeile seg gjennom intervjuet hva slags person vi har med å gjøre, sier han.

SAS Institute Norge lever etter prinsippet til sin eier og grunnlegger av selskapet 40 år tilbake, dr Jim Goodnight: «Dersom du behandler dine ansatte som om de utgjører en forskjell, vil de gjøre en forskjell for selskapet.»

– Årets topplassering i Norge og blant de 10 beste i Europa viser hvilken bemerkelseverdig kultur SAS Institute Norge har klart å skape, sier Palle Ellemann, Managing Director i Great Place to Work Institute Europe.

Grunnlegger Jim Goodnight SAS selv mener Norges topplassering viser hvor viktig det er med lokal utøvelse av sin filosofi og verdier.

SAS Institute har de siste årene gått igjennom en skikkelig snuoperasjon i den norske delen av programvaregiganten; fra røde tall til overskudd.

Omsetningen for SAS Institute Norge steg fra 120 millioner kroner i 2004 til 150 millioner kroner i 2005 – eller vel 25 prosent med et årsresultat på vel 2 millioner kroner.

Også fra 2005 til 2006 løftet SAS Institute omsetningen med 30 prosent og leverte sitt beste resultat noensinne i fjor.

Markedsdirektør Gunilla Resare og Frank Møllerop kobler av med vafler og kaffe.

Til toppen