InfoStream dumper NetGravity

InfoStream ASP (tidligere SOL System) kutter ut annonsestyringssystemet NetGravity som DoubleClick nå sitter med. De velger å gå videre med konkurrenten Real Media. Dermed skifter SOL, Aftenposten, DinSide og digi.no nettannonsesystem

Internett-selskapet InfoStream ASP skal bytte fra annonse-styringssystemet DoubleClick Adserver 3.5, til Real Medias Open Adstream. Dette er blant annet på grunn av integresjonsprosessen med Integra SA som kjøpte opp Infostream tidligere i år.

I 1998 overtok SOL System lisensen på annonsestyringssystemet NetGravity Adserver fra SOL. Hensikten var å drive business med dette verktøyet og tilby det til eksisterende kunder utenfor SOL-systemet. Men siden den gang har NetGravity blitt kjøpt opp av annonsenettverket DoubleClick, og byttet navn til "DoubleClick Adserver".

Mens NetGravity har vært drevet på lisens av lokale partnere, har DoubleClick drevet en sentralisert løsning gjennom sitt DART-system. Det har lenge vært spekulert på om DoubleClick har vært villige til å drive de to forretningsmodellene parallelt, noe DoubleClick hele tiden har hevdet har vært intensjonen. Det fikk digi.no sist bekreftet fra USA i går.

InfoStream leier ut sin annonseprogramvare til store kunder som WebAd, Aftenposten, digi.no, Bergens Tidende, Din Side, Berlingske Tidende, SOL.no og SOL.dk, og driver en ASP-tjeneste basert på produktet. Hele prosessen med håndtering av annonser på slike systemer foregår over nettet, og brukeren selv slipper å ha forretningskritisk maskinvare og programmene i egen maskinpark.

- Real Media tilbyr en prima løsning som vi har vurdert som et bra valg for oss og våre kunder. Dette er en løsning som vi kan bruke til å differensiere oss i markedet, sier Magne Steier, produktsjef i Infostream ASP til digi.no på spørsmål om hvorfor de vraker DoubleClick AdServer.

Han mener det finnes fordeler Real Media har, som ikke finnes i DoubleClicks system.

- Vi kan nå følge kundene våre ut i Europa, og vice versa når det gjelder sentral-europeiske aktører som skal inn på det nordiske markedet. Det gir oss som ASP en unik fordel som mange av våre konkurrenter ikke kan kopiere, sier Steier.

Etter det digi.no forstår har DoubleClick ventet for lenge med å slippe sin siste versjon av sitt annonse-system. Per i dag kjøres Adserver i versjon 3.5, men denne skal oppgraderes til 4.0 i løpet av året. Denne prosessen har tatt alt for lang tid mener en kilde, som sier at dette er grunnen til at InfoStream like gjerne bytter først som sist.

Infostream mener at det hadde vært det samme å oppgradere DoubleClicks eksisterende 3.5 løsning til versjon 4.0- når denne en gang kommer- som å laste inn Real Medias Open Adstream.

Begge systemene er totalt ulike DoubleClick sine tidligere system for annonsehåndtering.

InfoStream skal på sikt få alle kundene sine over på den nye plattformen til Real, og DoubleClicks Adsverver vil ikke lenger være et tilbud fra ASP selskapet.

- Dette er en klar del av integrasjonen med Integra, sier Frank Møllerop, leder for ASP-divisjonen i Infostream. Integra, et pan-europeisk Internett-selskap, som kjøpte opp InfoStream tidligere i år.

digi.no kommer tilbake med kommentarer fra DoubleClick og Real Media.

Til toppen