Ingebrigt Steen Jensen uten tro på reklamekanalen www

Mens kommunikasjonsbyrået til Ingebrigt Steen Jensen allierer seg med nykommeren USWeb på det norske webmarkedet, er reklameguruen stadig skeptisk til world wide web som annonsekanal.

Ingebrigt Steen Jensen har lenge flagget at han er en inngrodd internettskeptiker. Han har ikke kunnet se at Internett og world wide web har utgjort noen seriøs trussel mot de tradisjonelle reklamemediene. Han vil slett ikke gå i tog for bannerannonseringen.

- Jeg opplever at min skepsis til Internett som en sentral reklamekanal mer eller mindre er gått i oppfyllelse. Ikke minst er vel digi.nos økonomiske resultater et bevis for akkurat det. Min kunnskap om nettet er nok større enn den var for noen år siden, men jeg tror fortsatt ikke at det blir et viktig reklamemedium fremover. Ikke før mediet smelter sammen med TV. Det har vært og vil være en supplerende reklamekanal, mener han.

Steen Jensen avskriver likevel ikke Internett som en viktig faktor i all kommunikasjon. Tidligere har han, gjennom reklamebyrået Dinamo, hatt et nært samarbeid med Digital Hverdag, det som i dag er fusjonert inn i New Media Science.

Fremover vil han og resten av kommunikasjonsstaben i Dinamo-gruppen samarbeide med den norske avdelingen til det amerikanske webbyrået USWeb/CKS.

- Jeg har større tro på Internett når det gjelder handel og kommunikasjon. Det er et spennende medium i forhold til elektronisk handel. De selskapene som tidligere designet websider, er nå blitt fullverdige teknologibedrifter som leverer kompliserte IT-løsninger, sier han, og legger til at det alltid vil være behov for aktører som driver med datatjenester og som selger konsulenttimer.

- Jeg spiser gjerne i meg skepsisen hvis jeg må det, sier han. Steen Jensen får støtte av sjefen i sitt eget kommunikasjonsbyrå, Jan Økern.

- At Internett ikke er en viktig annonsekanal, der må jeg si meg enig med Ingebrigt i. Annonseområdet er ganske uoversiktelig på web, og man er avhengig at mottakerne gjør noe aktivt for å lese deg som annonsør, hevder han.

- Internett er nok best ved kjøp, salg og produktannonsering med informative annonser. Når det gjelder strategisk kommunikasjon og kampanjer hvor du har utarbeidet en kommunikasjonsstrategi - det ville jeg aldri kjørt gjennom Internett, mener han og legger til at dette inkluderer langsiktig merkevarebygging.

Økern har tro på at de mange salgsannonsene man ser i avisene hver dag, med prisbomber og avslag på ulike produkter, passer bra for nett.

- Det vil dessverre ikke bli en strategisk reklamekanal, ikke i overskuelig framtid i hvert fall, sier han.

Til toppen