Facebook gikk på børs med et brak. Enorm interesse gjorde at selskapets aksjer ble priset svært høyt, men investorene har siden gitt selskapet en kald skulder. (Bilde: Antoine Antoniol/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Ingen jubel for Facebook

Lite drahjelp fra Wall Street.

Onsdag var det 40 dager siden Facebook gikk på børs, og dermed ble det åpnet for at selskapets aksjemeglere kunne presenter sine analyser på selskapet. Det var forventet at dette ville medføre et skred av gode nyheter for Mark Zuckerberg & co, med påfølgende opptur i aksjekurs. Det skjedde imidlertid ikke.

Data fra Bloomberg News viser at den gjennomsnittlige analytiker forventer at aksjekursen til Facebook skal stige 15 prosent i løpet av det neste året etter at analysene ble tilgjengelige onsdag. Gjennomsnittlig forventing for selskapene som inngår i den brede S&P 500 indeksen er en oppgang på 22 prosent i samme periode.

Da Facebook entret Nasdaq-børsen skjedde det til 38 dollar aksjen, men kursen raske raskt ned. Onsdag endte kursen på 32,2 dollar aksjen, ned 2,6 prosent fra tirsdag. Men aksjene har vært handlet ned mot 25 dollar aksjen.

Citigroup, en av verdens største finansforetak, publiserte sin analyse om selskapet under tittelen «Easy to ‘Like,’ Hard to Love» og analytiker Mark Mahaney er et godt eksempel på det mange investorer føler for selskapet: Forventningen er høy – men prisen er høyere.

– Superhøy verdsettelse og svekket vekst sår ikke godt sammen, sier Mahaney til Bloomberg News og peker på selskapets utfordring med å opprettholde inntektsveksten.

Enorme forventinger til fremtidige inntekter gjorde at Facebooks notering ble en suksess for selskapet, da de klarte å hente inn 16 milliarder dollar fra investorene. For investorene har det imidlertid ikke vært en suksess. Anders Skard, norgessjef for nettmeglerhuset Nordnet, forteller at interessen blant norske investorer var stor da de gikk på børs – men at den siden har avtatt betydelig.

– Totalt har vi i dag 166 norske kunder som eier aksjer for rundt 1,3 millioner i Facebook. Det vil si et gjennomsnittlig innehav på i underkant av 8000 kroner per portefølje. I takt med at kursen har falt har vi en kombinasjon av kunder som forsøker å bunnfiske eller kjøpe billigere aksjer i Facebook, og mer langsiktige kunder som vil eie aksjen og være med på reisen uansett. De vil ikke gå glipp av et nytt Google, sier Skard til digi.no.

    Les også:

Til toppen