RESULTATERFINANS

Innholdsnett ønsker større tyngde bak pengekravene

Etter at alle formelle hindringer nå er ryddet av veien, ønsker Innholdsnett å knytte seg opp til avisbransjens organisasjon for å få tyngre skyts mot Telenor og NetCom.

8. feb. 2002 - 13:24
InnholdsnettKonkurransetilsynet


- Dette kom ikke uventet, men vi er selvfølgelig glade for avgjørelsen, sier Bent Nordbø som er Aftenpostens representant i alliansen.

Det er i realiteten andre gang at tilsynet tar stilling til samarbeidet, denne siste gangen etter at Innholdsnett inngikk rammeavtale med en norsk aktør, betalingsleverandøren eSolutions.

- Et prissamarbeid har aldri vært noe diskusjonstema for oss i Innholdsnett. Men vi føler vi nå har gjort jobben vår og kommer til å gå videre sier Nordbø og opplyser at organisasjonen er i ferd med å skifte navn til Nettforum.

Nettforum skal legges tett opp til Mediebedriftenes Landsforening (tidligere NAL) som assosiert medlem. Nordbø mener de trenger mer tyngde i de videre forhandlingene med teleselskapene.

På mobilområdet har nemlig ikke Innholdsnett fått skikkelig gjennombrudd. Det har blitt en innovasjonsstøtte på WAP og forhandlinger om nyere plattformer, men på SMS-området er det ikke veldig mye fremgang å spore, ifølge Aftenposten-representanten.
Rundt tredve innholdsaktører har arbeidet frem en egen betalingsløsning på Internett, fått til en WAP-avtale med NetCom og Telenor og en avtale om å være med på overtakseringen SMS.

Nordbø håper på bedre fremdrift når de aller fleste medlemmene blir med over i Nettforum. Avisbedriftene er allerede medlem av MBL, mens Nordbø hevder at de som er mer rene nettaktører også kommer til å bli med.

- Vi håper at vi ved å inngå et formelt samarbeid kan få mer tyngde i forhold til myndighetene. Vi lager i prinsippet en bransjegruppe som kan skaffe seg en skikkelig forhandlingsposisjon i ulike saker, mener han og mener de kommer til å jobbe hardt for forståelse hos myndighetene. Men Nettforum skal også jobbe videre med inntektsfordeling for brukerbetaling og fremme internettreklame som annonsekanal.

15. februar skal det formelle rundt integrasjonen med MBL besluttes, inkludert opprettelsen av en referansegruppe og en styringsgruppe.
Innholdsnett
Innholdsnett-alliansen består blant annet av VG, Aftenposten, Orkla, Apressen, Funcom, Dagbladet, Nettavisen, SOL og en lang rekke lokalaviser. digi.no deltar foreløpig ikke aktivt i arbeidet, men holder seg informert.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra