Innovasjon og Internett gir store aksjonærverdier

Overgangen til Internett har gitt stor glede til Charles Schwabs aksjonærer. Internett og innovasjon er grunnpilàren i strategien.

Konsulentrapporten til Cap Gemini Ernst & Young trekker frem den amerikanske banken Charles Schwab som et eksempel på hvordan satsing på innovasjon og e-commerce kan skape en stor kundemasse, og - ikke minst - store verdier for aksjonærene.

Charles Schwab har de siste tre årene fått en like stor markedsverdi som den gamle ærverdige investeringsbanken Merril Lynch, som ikke har utpreget seg på e-commerce. De siste årene har Schwabs aksjekurs steget til nye høyder - utelukkende på grunn av høy innovasjon og satsing på e-commerce. Særlig etter at banken begjærlig grep Internett på midten av 90-tallet har markedsverdien til Schwab tatt igjen Merril Lynch', selv om Schwab bare har 12 prosent av inntektene til Merril Lynch. Immaterielle eiendeler teller mer nå enn ved inngangen til 90-årene. Nå gjelder brand, humankapital, innovasjonsvillighet og kunderelasjoner.

For en forklaring er vi nødt til å ta en titt på Schwabs historie:

Charles Schwab grunnla banken i 1975 for å ta en del av kaken innen aksjemegling. På den tiden ble store deler av aksjemarkedet deregulert og kurtasjen ved kjøp og salg av aksjer falt markert. Schwab så muligheten og tilbød aksjehandel til betydelig rabatt i forhold til de etablerte institusjonelle aktørene i markedet.

Gjennom hele 80-tallet gikk Schwab inn i prosjekter som ble ansett som "radikale" av det en bank skulle gjøre. Men banken var innovativ og satset friskt på å tiltrekke seg kunder fra flere segmenter og brukte "uhørt" mye penger på IT.

På midten av 90-tallet så ledelsen i Schwab raskt muligheten til å ekspandere ved å bruke Internett:

- Det store med Internett er at det er en åpen løsning og nødvendiggjør en helt ny forretningsmodell med mer informasjon og bedre service til bedre pris. Vi måtte hoppe inn, en halvhjertet satsing på Internett duger ikke, sa Charles Schwab til Fortune i 1994.

I 1996 startet Schwab online-aksjehandel som den første banken med et allerede etablert merkenavn. På samme tid var E*Trade allerede etablert som en uavhengig megler. Andre store banker glimret med sitt fravær. Selskapets brand ble ytterligere bedret ved denne satsingen, og aksjonærene jublet.

"First movers advantage" kalles dette på nynorsk.

Satsingen har medført en enorm verdistigning for selskapets aksjonærer. En gammel tradisjonsrik bank som Merril Lynch satset ikke på online-aksjehandel før 1. desember 1999 (Merril Lynch Direct). Banken har tidligere satset på institusjonelle kunder, men har nå åpnet for også mindre individuelle investorer, såkalt "retail investing". Resultatet er kannibalisering. To tredjedeler av kundetilveksten til online-satsingen har kommet fra allerede eksisterende kunder.

Merril Lynch valgte å spise seg selv fremfor å bli spist av konkurrentene.

Schwab har nå etablert seg som verdens største online-megler, både i volum og i antall kunder. Nærmere syv millioner kunder er registrert med en forvaltningskapital på mer enn 1.000 milliarder dollar. Selskapets strategi har så langt vist seg som en suksess.

Men kampen er ikke over.

- Jeg har lest at vi har vunnet, men jeg leste også for et par år siden at AOL og Amazon.com hadde vunnet. Jeg tror ikke på dette. Der er mulig vi ligger foran i konkurransen, men dette er en maraton. Vi har ikke kommet lenger enn til den første milen, sa Schwab til Redherring.com i august.

Schwab har nå tatt neste steg innen online-megling. I vinter kjøpte selskapet CyBerCorp som tilbyr direkte tilgang til aksjemarkedene for den enkelte trader/investor.

Schwab har allerede plassert seg i det neste vekstområdet, ett steg foran de store konkurrentene.

Les også de andre nettbank-sakene:


Småsparerne tar makten
Spår stor vekst for nettbanker
Spis eller bli spist
Innovasjon og Internett gir store aksjonærverdier
Nettbanken, hvem er det ?
Flere bruker nettbanker
ACTA ensom norsk svale i utlandet
Norske nettbanker satser helst i Norge

Til toppen