Det tyske nettannonse-selskapet Adtech offentliggjorde i dag nye tall om det europeiske nettlesermarkedet. Tallene er hentet inn i forbindelse med flere milliarder annonsevisninger fordelt på 4000 europeiske nettsteder i perioden november 2006 til februar 2007.
I forbindelse med en tilsvarende undersøkelse i fjor vår, mente Adtech at veksten i bruken av Firefox hadde stoppet opp og at Internet Explorer igjen ble mer brukt. Nå har denne trenden snudd – til tross for at Microsoft har lansert en ny utgave av Internet Explorer.
Adtech skriver i en pressemelding at Internet Explorer 7 har vokst kraftig de siste månedene. Siden lanseringen i november i fjor bruker 25 prosent av europeerne denne nettleseren. Nettleseren står sterkest i Frankrike og Storbritannia, med mer enn 30 prosent av det totale nettlesermarkedet i begge landene. Men disse brukerne har stort sett gått over fra Internet Explorer 6.
Alt i alt mener Adtech at stadig flere velger vekk Internet Explorer til fordel for alternativene, først og fremst Firefox. I fjor våres hadde Internet Explorer totalt en markedsandel på omtrent 83 prosent i Europa. Nå er dette tallet blitt redusert til omtrent 77 prosent.
Sterkest gjør Firefox det i Tyskland og Finland, hvor henholdsvis 30 og 28 prosent av brukerne har tatt i bruk Mozillas nettleser. Svakest er stillingen i Danmark, hvor mindre enn syv prosent av nettleserbrukerne benytter Firefox.
Les også:
- [20.06.2008] Lynraskt generasjonsskifte for Firefox
- [17.07.2007] Fortsatt betydelig vekst for Firefox i Europa
- [12.06.2007] Apple flytter Safari-nettleseren til Windows
- [23.02.2007] Operas nettleser taper brukerandeler
- [10.07.2006] Mener Firefox-bruken fortsatt vokser
- [13.06.2006] Mener Internet Explorer-bruken øker
- [15.05.2006] Mozilla nærmer seg 12 prosent
Diagrammet nedenfor viser den europeiske markedsandelen til de vanligste nettleserne.
![](https://images.gfx.no/580x/1836/1836755/Europeisk%2520nettleserfordeling%2520m.jpg)
Adtech har ikke oppgitt tall for Norge i rapporten. I digi.no registrerer vi hvilke nettlesere våre lesere bruker. Våre tall for mars så langt er gjengitt i diagrammet nedenfor. Det må understrekes at digi.no-leserne ikke er spesielt representative for den jevne, norske nettleserbrukeren, som i større grad benytter Internet Explorer. Tallene er basert på antallet brukersesjoner, ikke på antallet unike besøkende.
![](https://images.gfx.no/580x/1849/1849426/Nettleserfordeling%2520digi.jpg)
Internet Explorer er blitt benyttet i omtrent 59 prosent av tilfellene. Nærmere halvparten har benyttet Internet Explorer 7, noe som egentlig er ganske lav andel med tanke på at over 92 prosent av Windows-brukerne som har besøkt digi.no, benytter XP eller Vista (se diagram nedenfor), som begge støtter IE7.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Firefox benyttes i omtrent 27 prosent av sesjonene, mens Opera benyttes i omtrent ni prosent av tilfellene.
Den eneste av nettleserne som ikke er med i diagrammet, men som likevel har en andel på mer enn én prosent, er Safari 2.0, som er benyttet i forbindelse med 2,2 prosent av sesjonene.
Diagrammet nedenfor viser hvilke operativsystemer som er blitt benyttet.
![](https://images.gfx.no/580x/1836/1836756/Operativsystemfordeling%2520digi.jpg)
digi.no understreker at undersøkelsene kan inneholde flere feilkilder som påvirker resultatene i ulike retninger.