– Feilinformasjon gjennom bilder og video øker og er en utfordring i hele bransjen, skriver Instagram i en oppdatering.
Det Facebook-eide sosiale mediet lanserte faktasjekken i USA tidligere i år ved hjelp av eksterne faktasjekkere. Innhold som blir regnet som falskt, vises ikke i søk og i Instagrams anbefalinger til brukerne, og det antatt falske innholdet blir merket med en advarsel.
– Merkingen gjør at folk kan bestemme selv hva de vil lese, stole på og dele, opplyser Instagram.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Teknologi for bildegjenkjenning blir brukt for å finne og merke misvisende og falskt innhold på hele Instagram.
– I tillegg blir innhold som er falskt eller delvis falskt på Facebook, fra i dag også automatisk merket hvis det publiseres på Instagram.
Instagram legger til flere verktøy for å hindre mobbing. Bildetekster og kommentarer blir automatisk skannet, og brukerne får beskjed om deres kommentar kan være støtende. Instagram mener slike innstillinger kan få folk til å tenke seg om og omformulere seg.