Intel leter etter neste «Google» i Web 2.0

Lanserer Digg-inspirert tjeneste for å finne frem til de mest spennende oppstarts-selskapene.

Intel er en av IT-bransjens store motorer. Selv om de presses av utfordreren AMD på sitt kjernemarked, prosessorer, er de definitivt størst.

Selskapet påvirker også bransjen i stor grad gjennom sine strategiske investeringer i en rekke lovende teknologier og bedrifter. Intel investerer for å få god økonomisk avkastning, men også for å finansiere rask vekst for nye markeder som kan bli store kjøpere av selskapets kjerneprodukter.

Nå lanserer Intel en ny nett-tjeneste som skal hjelpe selskapet i å finne frem til ny spennende teknologi, og nye spennende oppstartsbedrifter.

- Vi ønsker å finne det neste Google, før det blir Google, sier Dave McKinney, Intels sjef for innovasjonsaksellerasjon, til Ars Technica.

Utfordringen for giganter som Intel, er at det i dag er så mange spennende oppstartsselskaper og teknologier, at det så og si er umulig å holde oversikten. Derfor bestemte Intel seg for å "crowdsource" jobben med å finne frem til de spennende selskapene.

Crowdsourcing går ut på å sette ut en jobb til massene, for så å se om noen er i stand til å løse oppgaven.

- Vi ønsker å finne det neste Google, før det blir Google. Intels løsning er en bokmerkingsside, tydelig inspirert av Digg.com, der hvem som helst kan linke til spennende selskap og gi sin stemme til de mest interessante.

Tjenesten har fått navnet Cool Software, og den startet som en intern tjeneste som Intel ansatte brukte til å tipse hverandre om interessante selskaper.

Intel har ikke gjort så mye utvikling selv. De baserer tjenesten på åpen kildekode-løsningen Pligg.

Her kan du se hvilke selskaper som fremheves på Intels Cool Software-tjeneste.

Til toppen