Intel vil flytte partner-reklamer til nettet

Intel sponser forhandlerne, men krever at annonse-budsjettene flyttes over på nett.

Prosessorgiganten Intel har helt siden 1991 kjørt et annonseprogram sammen med sine partnere, der de betaler rundt halvparten av annonsen mot at Intels logo får en fremtredende plass.

Selskapets "Intel inside" logo har fremstått ved siden av utallige annonser fra partnere og forhandlere.

Intel er et stort amerikansk selskap som er nøye med å måle effekten de får ut av markedsføringsbudsjettet sitt.

Nå forteller ledelsen at forbrukerne i stor grad har gått over på nettet når de ønsker å finne informasjon om produkter som bruker Intel's mikroprosessorer, som for eksempel bærbare og stasjonære PC-er.

- Vi går dit forbrukerne har gått - Vi går dit forbrukerne har gått, sier Sean Maloney, direktør for salg og markedsføring i Intel, til International Herald Tribune.

Selv om mange i målgruppen for Intels annonser har gått over til nettet for flere år siden siden, er det først det siste året at det store flertallet har tatt spranget, ifølge Intel.

Ifølge Intels egen undersøkelse, var 3 av de 5 viktigste informasjonskildene for forbrukerne nettbasert.

Intel har selv tatt konsekvensen av dette de siste to årene. Ifølge International Herald Tribune bruker de nå 50 prosent av sitt reklamebudsjett på nett, mot bare 15 prosent for to år siden.

Budsjettet for Intels partnerannonsering bygges opp ut fra hvor mye partneren eller forhandleren greier å generere av salg. International Herald Tribune opererer med et eksempel der partneren får 5 prosent av Intel-omsetningen i markedsstøtte. Det betyr at hvis en forhandlere selger Intel-produkter for en million kroner, så får de 50.000 kroner som de kan bruke til markedsføring.

For å få de 50.000, må de selv stille med samme sum, og Intels logo må få en fremtredende plass uten å bli "forstyrret" av tilsvarende logoer fra andre partnere.

Fra og med 2008, krever Intel at partnere og forhandlere bruker minst 35 prosent av markedsstøtten de får av Intel på nettannonser.

Denne endringen vil trolig også påvirke mange norske forhandlere som selger maskinvare som bruker Intel's prosessorer.

Til toppen