BEDRIFTSTEKNOLOGI

Intelligente norske nettjenester til Norden og kontinentet

- Ni måneders markedsarbeid i Norge har gitt 60 kunder. Innen 2001 er vi operative i Sverige og Danmark, og et par andre land, forteller Terje Langlete i Consorte.

10. apr. 2000 - 17:18

Consorte ble dannet i 1998 med utgangspunkt i de som arbeidet med intelligente nettverk i Telenor Forskning og Utvikling. Produktet er løsninger som gir store bedrifter fordelen av konvergente løsninger for telefoni og data, uten å måtte bygge ut egne løsninger og investere i nye hussentraler.

- Vi tar tak i alle inngående telefonsamtaler til kunden og gir dem en optimal håndtering, sier Terje Langlete.

Consorte har investert i en S-12-svitsj fra Alcatel med omkringliggende NT-basert tjenerfarm. Blant de 60 kundene er Storebrand som regner med å spare opptil fem millioner kroner i året på forholdet til Consorte.

- Consorte står for intelligente nettjenester som avskaffer køer av ventende kunder og sørger for at innringerne raskere kommer fram dit de skal, forteller Langlete som er blitt ansvarlige for forretningsutvikling hos Consorte.

- Det omfatter løsninger for callsentre, kundehåndtering og liknende. Vi integrerer med WAP og med Internett. En av kundene regnet med at han ikke tapte mer enn 10 prosent av innringerne fordi de ikke kom fram. Våre målinger påviste at i hektiske perioder, gikk opptil 4000 samtaler tapt. Med et gjennomsnittlig salgspotensial på 800 kroner per samtale snakker vi om store tall.

Etter at han gikk av som sjef for Computer Associates i Norden nylig, har Langlete gjort seg bemerket gjennom sitt engasjement for både Consorte og Nettaxess, der han er medeier og styreformann. (Se artiklene Kutter telefonkøen og teleregningen, Langlete og Ansnes lanserer forretningsportal for småbedrifter og Brått slutt for Terje Langlete i Computer Associates. Han forsikrer overfor digi.no at hovedoppgaven er Consorte.

- Vi har slått fast at vi har teknologien og vekstpotensialet. Nå satser vi helhjertet på internasjonalisering. Vårt mål er å bli en internasjonal aktør. Vi går for den samme type kunder som vi har vunnet i Norge: reiseliv, bank og finans, forsikring, servicebyråer, callsentre osv.

Satsingen internasjonalt innebærer en ny forretningsstruktur, med tidligere konserndirektør i Telenor, Marit Døving på topp i et holdingselskap. Forskning og utvikling skal fortsatt skje i Oslo.

- Vi etablerer oss nå med egne svitsjer og NT-anlegg i Stockholm og København. Vi er i gang med å rekruttere folk, og vi ser på oppkjøp av aktører som kan gi oss rask markedstilgang. Vi er i interessante dialoger med potensielle kunder.

I Norge har Consorte investorer som Norgesinvestor, Vesta, VItal og Capital Group. Langlete vil ennå ikke ut med hvilke sterke internasjonale investorer som støtter opp om det utenlandske eventyret han ser for seg.

- De første land utenom Norden blir Storbritannia, Tyskland og Frankrike. I Sverige og Danmark vil vi være operative i løpet av høsten. I to av de øvrige vil vi være i gang innen årsskiftet.

Bare i Norge er det årlige markedet for hussentraler anslått til 1,2 milliarder kroner, på grunn av behovet for fornyelse.

- Det blir billigere og bedre for disse kundene å investere hos oss, avslutter Langlete, som ser for seg en omsetning i milliardklassen i løpet av få år.

Les også:


Døving tilbake til Norge
Kutter telefonkøen og teleregningen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.