Interaktiv TV bremses av mangel på verktøy og standarder

Nå kommer de første spillene og videoleie på TV-en din. Men utfordringene står i kø og mye minner om oppstarten til PC-bransjen, forteller Telenor/Zonavi.

IT-, tele- og mediabransjen har snakket om "Interaktivt TV" i minst ti år. Nå begynner endelig de første tjenestene å dukke opp. Men bransjen er helt på fødselsstadiet og parallellene til databransjens oppstart er mange.

Som en av mest ambisiøse satsingene i markedet så langt, har Telenors datterselskap Zonavi påtatt seg å brøyte mye av løypa for bransjen. Som om ikke de tekniske utfordringene var mange nok, har Zonavi-sjef Johan Dolven også fått merke at manglende standardisering lar vente på seg. Da Telenor bestemte seg for å starte Zonavi våren 2000 var dette ut fra en tro på at de såkalte MHP-boksene snart skulle komme i salg. MHP er EUs standard for digitale TV-mottakere og ville gi en felles avansert teknisk plattform for å lage spill, tjenester og innhold for TV-skjermen.


- MHP-boksene er ennå ikke tilgjengelig for forbruker, og de få som nå er lansert er for dyre for massemarkedet, sier Dolven til digi.no. Sammenlikner vi med mobilbransjen har vi derfor måttet satse på GSM-teknologi i stedet for å vente på UMTS som er forsinket sett opp mot de mest optimistiske forventningene.

Den interaktive TV-bransjen er også så tidlig ute at man ikke har fått skapt én standard. Man har fremdeles to standarder: Canal Digitals TV-bokser bruker MediaHighway-systemet mens Viasat bruker Open TV.

Dolven forteller også at det er stor mangel på standariserte verktøy for å skape tjenester. Begge typene mottakerbokser lar deg programmere tjenestene fra scratch , mens de verktøyene som finnes for raskt å komme med nye tjenester fortsatt er mangelfulle. Det er også få verktøy som håndterer både MediaHighway og OpenTV.

Zonavi vurderer nå ulike verktøy for å sy innhold til begge plattformene samtidig. - I mellomtiden har vi måttet velge og satser på MediaHighway sammen med Canal Digital, forteller Dolven og peker på at Canal Digital er størst (600.000 kunder i de nordiske landene), men det hører også med til historien at han og Canal Digital har samme eier: Telenor.

- Vi arbeider mye med å lage et felles grensesnitt. Vi tror det er viktig for forbrukeren å ikke møte nye typer knapper og menysystemer hver gang, derfor utvikler vi en standard som folk kan venne seg til, ellers blir dette nok en sperre, sier Dolven til digi.no.

Veien frem til å bli en potensiell kunde og brukere av de nye tjenestene har også flere trinn. De digitale mottakerboksene har innebygde modemer som må brukes for at du skal kunne bruke returkanalen som er viktig for mange av de interaktive tjenestene. Men det er en terskel å strekke kabelen til telefonkontakten og de mange ISDN-brukeren må skaffe seg overgangsboks for analog linje.

Likevel satser mange selskaper og Telenor for fullt. I motsetning til en rekke andre Telenor-selskaper skal ikke Zonavi slankes, forteller Dolven. For Telenor ser for seg aktiviteter som kan måle seg med den overraskelsen SMS ga telebransjen.

- Vi skal ikke oversette og gi Internett på TV. Vi skal formidle et mindre antall gode tjenester som folk er villig til å betale for. Vi har valgt ut noen områder og valgt bort en rekke andre, forteller Dolven.

Han har mest tro på informasjonstjenester, spill og tipping i alle forskjellige former i tillegg til interaktivitet i TV-programmene, såkalt enhanced TV.

Shopping har Zonavi mindre tro på, trolig med laber e-handel på Internett friskt i minne.

Til toppen