BEDRIFTSTEKNOLOGI

Interaktive multimedia-annonser uten plug-ins

En ny annonseteknologi utviklet av Narrative Communication lover multimedia, audio og et høyt nivå av interaktivitet i bannere, uten behov for lang nedlastingstid eller plug-ins.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
22. aug. 1997 - 13:50

I annonser produsert med Narratives Enliven 2.0 teknologi, kan brukerne spille spill, svare på spørsmål, kjøre virtuelle biler og bruke nær sagt ubegrenset tid på å kommunisere med et annonsebanner.

Etter at Enliven ble lansert for to uker siden, har en rekke web-utgivere, inkludert ZDNet, Infoseek og Pathfinder, annonsert støtte for teknologien.

Enliven består av et programvare-tillegg til Macromedia Director, et mye brukt verktøy for produksjon av multimedia, samt en Enliven-server. Serveren koster omtrent 40.000 dollar, men man kan også bruke Narratives server mot en avgift.

Serveren bruker et streaming format for å sende det utvidete innholdet til annonsen, og fordi Java er innebygget i de nyere versjonene av Netscape Navigator og Microsoft Internet Explorer, er nedlastingstiden praktisk talt ikke merkbar for brukeren.

Ifølge MSNBC eliminerer dette systemkrasjene som ofte utløses av Shockwave, det foretrukne tillegget (plug-in) til nettlesere.

Det betyr også at brukere med oppringte linjer (modem, ISDN), som ofte opplever uendelige nettlastingstider for interaktivt innhold, også får glede av det.

- Fordi innholdet er basert på streaming, er det ingen grense for hvor lang annonsen kan være, forteller administrerende direktør for Narrative Communications, Hilmi Ozguc, til MSNBC.

- På grunn av et banners begrensede størrelse, har det viktigste oppgave tidligere vært å få brukeren å gå til et annet sted, med mer informasjon. Annonser med lengre varighet og interaktivitet er et betydelig gjennombrudd for de kreative mulighetene forbundet med web-annonsering.

- Dette betyr at en online-annonse kan ligne mer på tv-reklame, sier Len Ellis, talsmann for et amerikansk reklamebyrå.

- De vil ha en begynnelse, en midt-del og en slutt.

I en demo-annonse for Philips Magnavox' Carin Navigation System sitter brukeren i førersetet på en bil og har kjørt seg vil. Brukeren skrur så på sin navigasjonsboks som sitter rett ved rattet, og denne leder brukeren hjem.

Denne og flere andre demonstrasjoner av teknikken kan sees på Narratives nettsted.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.