Nick Jones polemiserer mot Gartner-kollegaer som tror Windows 8 vil lykkes. (Bilde: Gartner Pictures)

Intern strid om Windows 8

Blant Gartner-analytikere tror noen på suksess, andre ikke.

Et sentralt tema på neste ukes Gartner Symposium ITxpo i Barcelona blir Windows 8 og bedriftsmarkedet.

Materiale tilgjengelig for dem som har meldt seg på arrangementet, viser delte meninger analytikerne i mellom.

Interessant nok er det lagt opp til en seanse der to analytikere vil polemisere mot hverandre, før en tredje skisserer Gartners offisielle syn.

Spørsmålet som er stilt til debatt er helt enkelt: Vil Windows 8 lykkes?

– Ja, Windows 8 vil lykkes til slutt, svarer Gartner-analytiker Nathan Hill.

Han advarer om ujevn framgang, og at det vil ta tid før Windows 8 virkelig slår gjennom.

Hans kollega Nick Jones er helt uenig. Han mener en rekke forhold taler i mot, ikke bare i bedriftsmarkedet, men også i forbrukermarkedet.

«Ja-mann» Hill mener Windows 8 vil lykkes som operativsystem: Grensesnittet er «cutting edge» i et marked drevet av design. Systemet vil anvendes i «kule nye apparater» innen både mobil, brett og pc.

Hill mener videre at Windows 8 vil lykkes som plattform det kommende tiåret: Det er godt befestet innen utviklingsverktøy og programmeringsspråk. Man kan vente WinRT-applikasjoner tvers gjennom hele økosystemet, og man kan vente en ny «app-butikk» for pc og brett. Bedrifter vil oppleve enkle prosesser for å forsyne apparater med nye applikasjoner.

– Microsoft legger ikke opp til en vanskelig overgang. De er i ferd med å finne fram til en balanse mellom forbrukeres og bedrifters behov, konkluderer Hill.

– Nei, Windows 8 vil ikke lykkes, svarer Gartner-analytiker Nick Jones.

Han anfører disse argumentene:

  • Folk vil steile mot å lære et helt nytt brukergrensesnitt.
  • Det nye grensesnittet er ikke bra, og samspillet mellom Windows-applikasjoner og «Metro»-applikasjoner skurrer og forvirrer.
  • Storparten av pc-markedet består av tradisjonelle stasjonære og bærbare maskiner som har liten nytte fra «Metro».
  • Utviklerne vil være stadig mer opptatt av iOS enn av «Metro», og appene folk ønsker og forventer vil ikke være tilgjengelige.
  • Brukere vil ikke betale for applikasjoner gjennom app-butikken, slik de heller ikke betaler for Android-apper.
  • Pressen og bloggere vil skrive negative anmeldelser. Det vil skade Windows 8s rykte blant potensielle kunder.
  • Windows 8-enheter vil ikke kunne konkurrere med Apple i «kulhet». De vil heller ikke kunne konkurrere med Android-enheter på pris.
  • En enhet som prøver å være både bærbare pc og nettbrett vil ikke lykkes i å være noen av delene.

En tredje Gartner-analytiker, Leif-Olof Wallin, uttrykker Gartners offisielle syn slik:

– Windows 8 består av flere ulike elementer. Disse vil lykkes eller mislykkes på forskjellig vis.

Han viser til følgende kjensgjerninger:

  • Forbrukere har ikke noe valg. Kjøper de Windows-pc, vil disse leveres med Windows 8.
  • Bedrifter vil stort sett ikke oppgradere eksisterende pc-er til Windows 8. Oversikter viser at 20 prosent har nylig fullført sin oppgradering til Windows 7, og at 60 prosent er godt i gang med å oppgradere til Windows 7.
  • Mellomstore og store bedrifter som kjøper nye pc-er, vil krev Windows 7 framfor Windows 8 de kommende 12 til 18 måneder.
  • Bedrifter vil vise større interesse for Windows 8-nettbrett enn forbrukere. Windows 8-brett vil likevel innta tredjeplass i bedriftsmarkedet, etter Apple og Android.
  • Introduksjonstilbud og tung markedsføring kan i beste fall gi Windows RT begrenset aksept i forbrukermarkedet.
  • Bedrifters bruk av Windows 8 vil begrenses til brett og hybride enheter.
  • I spesielle situasjoner kan det tenkes at bedriftsmarkedet faller for «Windows to Go».
Til toppen