De fleste av direktørene for USAs største aviser la nylig frem sine 1997-tall for New Yorks børsanalytikere, skriver Editor & Publisher. De fleste direktørene rettferdiggjorde at internettutgavene ennå ikke er i balanse med at online- publikasjoner i større grad blir en konkurrent til tradisjonell avisreklame om annonsekronene.
Tribune Corporation har beregnet at tapene i løpet av 1997 vil ende på omlag 30 millioner dollar, og beregninger for 1998 tyder på enda større underskudd.
USAs nest største aviskjede, Knight-Ridder, hadde i fjor et underskudd på 16 millioner dollar. Utgiftene til Internett-satsingene beløper seg til 27 millioner dollar, og inntektene kun på 11 millioner dollar for selskapet. Selskapet uttalte til Editor & Publisher at man ikke har råd til å ignorere Internett når San Jose Mercury News på nettet har 1,2 millioner lesere i måneden, og tilsvarende tall for papirutgaven er 287.000 lesere daglig.
New York Times Co. taper også på web-aktiviteter. Selv om New York Times på nett hadde et 66 prosent høyere resultat i 1997 enn året før, endte underskuddet på 15 millioner dollar.