Internett lar deg ikke kutte ut mellommannen

TV-giganten CBS har funnet ut hvordan TV-bransjen ikke skal selge innhold sitt.

Påstandene om at Internett dreper TV-kanalene har sirkulert siden slutten av 90-tallet, men nå skjer det og TV-bransjen river seg i håret. Den gamle og greie forretningsmodelle med kjøp eller lag innhold og stable det samme med reklame smuldrer nå bort fort - både her i Norge og i USA.

Her i Norge stuper seertallene. Fremdeles benekter enkelte virkeligheten, men NRK har begynt å flytte på budsjetter og TV2 har lansert tjenster som Sumo.

Spørsmålene og truslene/mulighetene står i kø, og de er ikke de samme for de kommersielle kanalene og aktører som NRK og TV2 - det viste alt bråket rundt de nye reglene for hva NRK kan gjøre på tekst-TV og nettsidene sine.

Et av spørsmålene er seermønsteret. I en verden der man ikke følger en kanal, men velger hva man vil se på, må hvert program leve sitt eget liv. Hvordan skal man forsvare lite sette programmer?

Men det viktigste er hvordan skal man selge/spre sitt innhold sitt, og det er her CBS nå servere en interessan konklusjon for NRK, TV2 og de andre. CBS står bak TV-serier som CSI og Kongen av Queens.

Bransjens skrekk har vært at Apple iTunes-butikk skulle overta alt, og mange aktører har derfor forsøkt å bygge opp under sitt eget nettsted ved å åpne egen nettbutikk.

Innertube hete nettbutikken CBS lanserte for et år siden og som allerede nå blir gravlagt. Selskapet skal i stedet gå tilbake til mye av modellen de har på salg til TV-kanalene: CBS skal selge sitt innhold til alle distributører, enten det er iTunes, Joost, Time Warner, Yahoo eller Microsoft.

Valget CBS gjør er interessant også for resten av nettbransjen, for den slår tilbake på det orginalet mantraet til nettbransjen: Internett lar deg kutte ut mellommannen og selge direkte til kundene din.

CBS vil ikke si det selv, men deres problem er ikke unikt. I bransjer med veldig mange produktnavn vet ikke folk hvem de skal gå til for å kjøpe. Da har mellommannen stor makt. Folk vet ikke hvilket selskap som står bak TV-serien CSI, filmen Spiderman eller sangerinnen Nelly Furtado.

Dette er faren for aktører som NRK og TV2 også. De lever i en verden deres deres kanal er merkenavnet og folk må velge kanal, men når dette nå smuldrer vekk, blir hvert program et merkenavn og da får nettbutikkene, kabel-selskapene og andre mellommenn mer, ikke mindre makt.

Til toppen