Interesseorganisasjonen for 100 av landets største annonsører, Norske Annonsørers Forbund (ANFO), har spurt sine medlemmer om hvor mye de skal annonsere for i 2001 og hvilke medier de akter å bruke markedsføringskronene i.
Hovedkonklusjonen er at det totalt sett ligger an til en beskjeden vekst i markedsinvesteringene på omlag halvannen prosent fra 2000 til 2001. Holdt opp mot en forventet prisstigning i år på tre prosent betyr det en netto nedgang i markedsinnsatsen fra i fjor til i år blant Norges 100 største annonsører.
ANFO-direktør Bjørn F. Hauge skriver i en pressemelding at årets ANFO-undersøkelse avdekker store omdisponeringer i annonsørenes budsjetter sammenliknet med i fjor.
Undersøkelsens store vinner er Internett, som vil få en vekst på godt over tolv prosent, mens investeringer til sponsoraktiviteter går klart ned.
- I et stadig tøffere marked veier annonsørene hver krone før de investerer den. Innen sponsor-markedet har det vært altfor vanskelig å måle effektene av den satsingen man gjør, sier Hauge, som har ett råd til sponsorbedriftene:
- Mål effekten heller enn eksponeringene. Om sponsorbedriftene ikke kan dokumentere at investeringene er lønnsomme for annonsørene, vil de få en stadig mindre del av budsjettene, sier ANFO-direktøren.
Også i 2001 er det slik at etermediene, med fjernsynet i front, vil få den største andelen av annonsekronene, etterfulgt av dagsavisene. Avisene vil ifølge ANFO-undersøkelsen kunne regne med en samlet økning i annonseinntektene på 0,2 prosent fra i fjor til i år, noe som faktisk betyr en reell nedgang dersom en regner med en forventet årlig prisstigning på tre prosent.
For de enkelte medier spår ANFO følgende utvikling i 2001 sammenliknet med året før |
MEDIUM | PROSENTVIS VEKST 2001 |
Aviser | +0,2% |
TV | +5,2% |
Ukeblader/magasiner | +2,0% |
Radio | +6,9% |
Boards | +8,6% |
Kino | +4,0% |
Fagblader | +7,0% |
DM/katalog | +7,0% |
Internett | +12,2% |
Les også Media.com Interactives svært så optimistiske prognoser for annonsemarkedet 2001: Norsk nettannonsering spås rett til himmels |